Rechter blokkeert uitbreiding luchthaven London-Heathrow

Luchthaven Heathrow Airport mag geen derde landingsbaan aanleggen. Een dergelijke uitbreiding zou strijdig zijn met de doelstellingen van de Klimaatakkoorden van Parijs. Dat heeft het hof van beroep in Londen geoordeeld.

Het plan heeft volgens de rechter onvoldoende rekening gehouden met het engagement dat de Britse overheid in de strijd tegen de klimaatverandering is aangegaan. Heathrow Airport zegt de uitbreiding nodig is om het toenemend vliegtuigverkeer te blijven opvangen en zware congesties te vermijden.

Beroep

Omwonenden en milieugroeperingen hadden tegen de plannen van de Londense luchthaven echter verzet aangetekend.

De tegenstanders klaagden onder meer over een dreigende geluidsoverlast, luchtvervuiling en hinder door nachtvluchten. Die bezwaren waren vorig jaar door een rechter in eerste aanleg verworpen. In beroep werd aan de klachten echter nu wel gehoor gegeven.

Daardoor zal de aanleg van de derde landingsbaan, die volgend jaar zouden worden aangevat, minstens moeten worden uitgesteld. Het bestuur van Heathrow Airport heeft al duidelijk gemaakt dat het de uitspraak van de rechter bij het Britse hooggerechtshof zal aanvechten.

Verdedigers van de derde landingsbaan wijzen erop dat de uitbreiding diverse voordelen zou hebben. De aanleg zou ongeveer 18 miljard euro kosten, maar de landingsbaan kan de Britse economie 84 miljard euro opleveren. Bovendien zou de uitbreiding goed zijn voor ongeveer 77.000 extra banen.

De nieuwe landingsbaan zou over acht jaar in gebruik genomen moeten worden. Hierdoor kan Heathrow per dag ongeveer zevenhonderd extra vliegtuigen verwerken.

Intercontinentaal

De derde landingsbaan zou de luchthaven toelaten jaarlijks 135 miljoen passagiers te ontvangen. Dat is bijna een verdubbeling tegenover de huidige capaciteit. London Heathrow registreert momenteel ongeveer 78 miljoen reizigers per jaar.

De beslissing van de rechter betekent echter niet dat de plannen voor een derde landingsbaan definitief van tafel zijn. De rechter gaf aan dat de plannen er kunnen komen, indien ze binnen het kader van de Britse klimaatengagementen passen.

John Holland-Kaye, chief executive van London Heathrow, waarschuwt dat de luchthaven van groot belang is voor de nationale economie. ‘Indien er geen uitbreiding komt, zal het Europese centrum van het intercontinentaal vliegtuigverkeer naar Parijs verhuizen,’ benadrukte hij.

Meer