Rapport: massale uitgifte duurzame obligaties autobouwers op komst

Autoconstructeurs die de verdere uitbouw van hun vloot elektrische voertuigen willen financieren, zouden dit jaar wereldwijd ongeveer 28 miljard dollar aan duurzame obligaties kunnen uitgeven. Dat betekent een verdubbeling tegenover het bedrag dat de sector vorig jaar heeft opgehaald. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeker Bloomberg Intelligence.

Waarom is dit belangrijk?

De autosector staat voor bijzonder zware financiële inspanningen om hun overstap naar de elektrische mobiliteit te kunnen financieren. Omdat duurzame transportmiddelen echter een pijler vormen in de strijd tegen de klimaatverandering, kunnen de constructeurs daarbij beroep doen op kredieten die gericht zijn op projecten die een positieve impact hebben op het leefmilieu.

Recordaantal obligaties vervalt: “De uitgifte zal gedeeltelijk worden gedreven door een groot aantal obligaties van autofabrikanten die dit jaar vervallen en die kunnen worden omgezet in duurzame effecten”, betoogt Christopher Ratti, analist bij Bloomberg Intelligence.

  • Ratti wijst erop dat er dit jaar alleen al voor 132 miljard dollar aan obligaties van autofabrikanten vervallen.
  • In de autosector behoorden vorig jaar Volkswagen, Honda, General Motors en Ford tot de grootste uitgevers van duurzame obligaties.
    • Helemaal bovenaan stond Volkswagen met een bedrag van meer dan 4 miljard, gevolgd door Honda en General Motors, die zich vorig jaar voor de eerste keer op de markt voor duurzame obligaties aanboden.
    • Ratti voegt eraan toe dat Volkswagen zich dit jaar mogelijk niet op de markt zal moeten begeven. Honda en General Motors zouden volgens hem daarentegen mogelijk dit jaar ook opnieuw interesse in deze vorm van financiering tonen.
  • Verder merkt Ratti op dat ook Toyota zich eventueel dit jaar op de markt voor duurzame obligaties zal melden.
    • “De Japanse autobouwer heeft in het verleden al herhaaldelijk van duurzame obligaties gebruik gemaakt, maar heeft de voorbije drie jaar geen uitgiftes meer gemeld”, voert de analist aan. “Maar dit jaar zou voor Toyota een terugkeer naar deze portefeuilles kunnen betekenen.”
  • Dat zou volgens Ratti evenzeer kunnen gelden voor Mercedes-Benz, dat vorig jaar op dit vlak geen activiteit vertoonde, maar nu toch opnieuw duurzame obligaties zou kunnen uitgeven om de uitgebreide behoeftes voor de elektrificatie van zijn vloot te kunnen financieren.
  • Ook BMW en Nissan zouden volgens Ratti dit jaar op de markt voor duurzame obligaties kunnen opduiken.

Eerste daling: Ratti gaf nog aan dat de wereldwijde markt voor duurzame kredieten het voorbije jaar voor de eerste keer in de geschiedenis met een inkrimping werd geconfronteerd.

  • Dat fenomeen moet volgens de analist worden toegeschreven aan de hogere leenkosten en de grotere scepsis die bij potentiële geïnteresseerde over de duurzame karakteristieken moest worden vastgesteld.
  • Bij duurzame obligaties was er vorig jaar sprake van een daling met 11 procent tot ongeveer 480 miljard dollar.
  • Alle andere vormen van duurzame kredieten werden met zwaardere dalingen geconfronteerd. De obligatiemarkt kon een grotere terugval door een gestegen activiteit in China vermijden.

(fjc)

Meer