Voor streamingdiensten is de coronacrisis een gouden tijdperk. Mensen zitten thuis en zijn veel meer aan hun scherm gekluisterd. Nu komen er heel wat nieuwe spelers op de markt, maar is dit wel een goed moment?
Er komen heel wat nieuwe initiatieven om video’s te streamen. Zo is videodienst Quibi sinds 6 april online in de Verenigde Staten. De dienst hoopt op een groot publiek, mede door de coronacrisis. Ook HBO Max komt uit in mei. De quarantaineperiode lijkt een ideaal moment. Iedereen blijft namelijk thuis en zoveel andere entertainmentopties zijn er nu ook weer niet.
Wat niet zo gunstig is voor de nieuwe spelers, is de gigantische stijging van mensen die hun job kwijt zijn. In de Verenigde Staten zijn nog nooit zoveel werkloosheidsaanvragen ingediend. Maar ook in België is de situatie niet ideaal. Hier komen mogelijks 1 miljoen Belgen in tijdelijke werkloosheid. Dat zijn allemaal mensen die op zoek zijn naar entertainment. Het is dan nog maar de vraag of ze extra geld over hebben om de overstap naar een nieuwe dienst te maken.
User-generated content
Niet veel mensen zullen staan springen om extra geld uit te geven aan streamingdiensten, terwijl ze met inkomensverlies thuis zitten. Het is dus mogelijk dat gratis content de strijd even zal winnen. Het gaat dan specifiek over door gebruikers gegenereerde inhoud. Daarbij hebben die apps ook nog wat extra troeven achter de hand.
Sociaal contact is noodzakelijk en momenteel is afspreken met vrienden uit den boze. Daarom spreken entertainmentopties met persoonlijke interactie en onmiddellijke reactie van vrienden veel meer aan. Videogames, Twitter, Instagram, TikTok en YouTube beleven hoogdagen. Films op aanvraag vervullen een vorm van escapisme. Terwijl door gebruikers gegenereerde inhoud direct en fris is. Het documenteert het leven thuis en hoe iedereen met de huidige situatie omgaat.
Advertenties
Daarbij komt momenteel wel een klein probleem om de hoek loeren. Sommige diensten zijn volledig gratis en steunen daarvoor op advertenties. De meeste bedrijven moeten hun financieel plan herzien door de coronacrisis en trekken dan ook minder geld uit voor het promoten van hun bedrijf. De advertentie-inkomsten dalen dus voor een groot stuk.
Voor bedrijven die volledig steunen op advertenties is een recessie als deze geen goeie periode. Maar bedrijven als Instagram, Google en Facebook bereiken nu al een enorme hoeveelheid mensen wereldwijd. Zij kunnen focussen op het versterken van hun producten in het dagelijkse leven. Een vermindering van inkomsten zorgt niet direct voor grote problemen.
Meer gratis content
Om de loop naar gratis diensten te vermijden, komen de grote streamingplatformen nu met gratis content. Zo proberen ze mensen te lokken en kan iedereen tijdens quarantaine al eens proeven van hun aanbod. HBO kondigde bijvoorbeeld aan dat het een maand lang gratis films en series ter beschikking stelt. Maar ook andere mediabedrijven zoals Fox proberen nu te scoren. Zo kan iedereen gratis Fox News bekijken.
Voor nieuwe concurrenten is het een pak lastiger om gratis abonnementen weg te geven en consumenten daarna te laten betalen. Producten gratis aanbieden kan ervoor zorgen dat mensen de waarde van de goederen als minderwaardig aanzien. Dat klinkt niet als een goede start.
Winnaars na quarantaine
Tijdens deze economische recessie is het lastig om nieuwe initiatieven te laten slagen. Het is dus nog onduidelijk welke streamingdienst er het best zal uitkomen. Wat wel zeker is, is dat er momenteel vier grote spelers zijn. Die vier spelers hebben een sterke basis waar ze nu op kunnen vertrouwen.
Netflix spant er de kroon, met meer dan 160 miljoen abonnees wereldwijd. Daarna volgt Amazon Prime met 150 miljoen abonnees. HBO moet niet veel onderdoen en heeft een klantenbestand van ongeveer 140 miljoen abonnees. En de vierde speler is nieuwkomer Disney +, die toch wel hoge ogen smeet bij de lancering.