Porsche stapt in Amerikaanse fabrikant batterijmaterialen

Het Amerikaanse bedrijf Group14 Technologies, een ontwikkelaar van materialen die de capaciteit van lithium-siliciumbatterijen moeten verhogen, heeft met een nieuwe kapitaaloperatie een bedrag van 400 miljoen dollar opgehaald. De operatie werd geleid door de Duitse autobouwer Porsche. Er bestaan tussen beide partijen al langer connecties.

Door de bijkomende financiering wordt de totale waarde van Group14 Technologies geraamd op meer dan 1 miljard dollar.

Nieuwe fabriek

Een gedeelte van de bijkomende middelen zullen volgens Rick Luebbe, topman van Group14, worden gebruikt voor de bouw van een tweede fabriek voor de productie van batterijmaterialen in de buurt van zijn huidige vestiging in Woodinville, een voorstad van Seattle.

Naast Porsche waren onder meer ook Omers Capital Markets en Decarbonization Partners deelnemers aan de nieuwe kapitaalronde van het Amerikaanse bedrijf. 

Luebbe beklemtoonde in een commentaar op de nieuwe kapitaaloperatie dat het bedrijf werkt aan een transformationele technologie, die de batterijen van elektrische voertuigen in staat zal stellen om sneller op te laden en meer energie vast te houden dan krachtbronnen die gebruik maken van grafiet.

Dat kan belangrijke consequenties hebben, want grafiet wordt momenteel vooral door China op de markt gebracht. Kleinere leveranciers zijn onder meer Canada en Japan.

“De technologie van Group14 zorgt ervoor dat de lithium-ionbatterijen van elektrische wagens tot 50 procent meer energie kunnen leveren”, beklemtoonde Luebbe. “Daarmee kan hetzelfde bereik worden gegarandeerd als de huidige batterijen op grafiet zijn gebaseerd.”

“De technologie van Group14 vereist daarbij echter minder batterijcellen. Daardoor kan het volume en de kostprijs van het batterijpakket gevoelig worden beperkt.”

Porsche

Luebbe zei dat Group14 aan onder meer Cellforce, een dochteronderneming van Porsche, batterijmaterialen zal leveren. De twee partijen hebben al langer een samenwerking, maar inmiddels heeft Cellforce plannen bekend gemaakt om over twee jaar in Duitsland te starten met de productie van lithium-siliciumbatterijcellen.

Die productie zou de toekomstige vloot elektrische modellen van Porsche van elektriciteit moeten voorzien. Ook met InoBat, een andere Europese batterijenfabrikant, heeft Group14 al een leveringsovereenkomst gesloten.

De eerste batterijen voor elektrische voertuigen die het anodemateriaal van Group14 gebruiken, zullen volgens Luebbe volgend jaar in productie gaan. De identiteit van de betrokken fabrikant werd niet bekend gemaakt.

Luebbe stelde ook nog dat het anodemateriaal van Group14 door de batterijfabrikanten Storedot en Farasis werd getest. “De batterij van Storedot, die is uitgerust met siliciumcarbide-anodemateriaal van Group14, kan in tien minuten tijd tot 80 procent van haar volledige capaciteit worden opgeladen”, beklemtoonde Leubbe. “Snelladen zou in een tijdsbestek van amper vijf minuten mogelijk zijn.”

In maart gaf Porsche, dochter van Volkswagen, aan te verwachten dat elektrische wagens tegen het einde van dit decennium 80 procent van zijn wereldwijde verkoop zullen uitmaken. Porsche is tevens van plan om een ​​eigen oplaadnetwerk te bouwen.

Met de Taycan heeft Porsche momenteel slechts één elektrisch voertuig in zijn assortiment. Lutz Meschke, ondervoorzitter van Porsche, noemde de investering in Group14 een belangrijke stap voor de Duitse autobouwer.

Tot de vorige investeerders van Group14 behoorden een aantal bedrijven in de batterijsector, waaronder de ATL Group, Basf, Showa Denko, Cabot en SK Material. Met deze laatste onderneming, een dochterbedrijf van de Zuid-Koreaanse SK Group, heeft Group14 een joint venture gelanceerd om in het Aziatische land een productie van anodematerialen op te zetten.

(fjc)

Meer