De autosector heeft wereldwijd al enkele tijd de transitie naar de elektrische mobiliteit ingezet. Ook de Duitse sportwagenbouwer Porsche, onderdeel van de Volkswagen Group, neemt aan die beweging deel. Tegelijkertijd wil het merk echter ook nog altijd in nieuwe benzinesoorten investeren. Dat lijkt misschien een vreemde keuze, maar deze strategie moet vooral de bestaande vloot van Porsche op een duurzame manier in het verkeer helpen houden.
Een groot deel van de wagens die Porsche in het verleden heeft verkocht, rijdt immers nog altijd rond. Dat actieve erfgoed wil de autobouwer liefst ook in de toekomst in stand houden.
Oude modellen
In tegenstelling tot vele andere autobouwers neemt Porsche een actieve rol in het management van zijn oude modellen. Onder meer worden van die oude types nog altijd onderdelen vervaardigd. De Duitse autobouwer sponsort ook clubs en ontmoetingen voor bezitters van een Porsche. Daarbij wordt ook vaak advies van experts en piloten gegeven.
Die oude modellen rijden echter op fossiele brandstoffen en door de overschakeling naar elektrische mobiliteit zouden zij uiteindelijk op een bepaald ogenblik noodgedwongen aan de kant moeten worden gezet. Om dat probleem te vermijden, wil Porsche investeren in de ontwikkeling van een nieuwe benzinesoort, gebaseerd op synthetische brandstoffen.
Synthetische brandstoffen worden geproduceerd op basis van gerecupereerde petroleumproducten. Deze brandstoffen kunnen onder meer worden gewonnen uit de opvang van het broeikasgas koolstofdioxide. Met behulp van synthetische brandstoffen kan de ecologische voetafdruk van oudere automodellen dan ook sterk worden gereduceerd.
Prijs
Oliver Blume, topman van Porsche, bevestigt dat het merk in deze synthetische brandstoffen investeert. Op dit ogenblik vormt vooral de prijs een belangrijke hinderpaal. De brandstof kost immers meer dan 10 dollar per liter. Verdere ontwikkelingen zou die prijs op relatief korte termijn echter tot ongeveer 2 dollar moeten kunnen terugbrengen.
‘Porsche is voor de ontwikkeling van de synthetische brandstoffen op zoek naar partners,’ zegt Blume. ‘Zij moeten voor de technologie zorgen en zullen uiteindelijk ook de brandstof produceren. Porsche moet daarbij de nodige specificaties vinden om ervoor te zorgen dat zijn wagens in staat zijn om met die brandstoffen te rijden.’
Blume raamt dat de synthetische brandstof van Porsche mogelijk over een tiental jaar klaar zal zijn voor de commerciële markt. Hij voegt eraan toe overtuigd te zijn dat deze synthetische brandstoffen nog een groot potentieel hebben.
Ongeveer 70 procent van alle wagens die door Porsche zijn gebouwd, rijden nog altijd rond. Bovendien zullen vele wagens met verbrandingsmotoren die vandaag worden verkocht, ook over tien tot vijftien jaar nog steeds in het verkeer zijn.