Porsche houdt winstmarge op peil en blijft groeien: “Zonder chipcrisis zouden we nog meer verkopen”

Ondanks het wereldwijd aanhoudende tekort aan computerchips zal de Duitse autobouwer Porsche ook dit jaar weer een verdere groei kunnen presenteren. Dat heeft Oliver Blume, voorzitter van Porsche, gezegd in een commentaar op de resultaten die het merk, onderdeel van de Volkswagen Groep, gedurende de eerste drie kwartalen van dit jaar heeft geboekt.

Het bedrijf benadrukt in die periode zowel de omzet als de winst te hebben kunnen verhogen en zelfs een winstmarge (bedrijfswinst op omzet) van meer dan 15 procent te hebben gehaald. Porsche blijft daarmee een van de meest winstgevende autofabrikanten van de wereld.

Waakzaamheid

Porsche boekte over de eerste negen maanden van dit jaar een omzet van 23,1 miljard euro. Dat was 19,1 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat liep tijdens die periode met 78,4 procent op tot 3,6 miljard euro.

Er kon zo een return-on-sales van 15,5 procent worden gemeld. Daarmee blijft de autobouwer boven de doelstelling van 15 procent. Tijdens dezelfde periode vorig jaar werd een winstmarge van “slechts” 10,4 procent opgetekend.

“Porsche kan trots zijn op zijn prestaties, maar moet ook tijdens het vierde kwartaal een grote waakzaamheid aan de hand leggen” waarschuwt Lutz Meschke, financieel bestuurder van de Duitse autobouwer. We zijn er echter in geslaagd om in uitdagende tijden goede resultaten te behalen.”

“Dit is mede te danken aan onze flagschip-modellen zoals de 911 en Taycan, die klanten over de hele wereld aantrekken. Tegelijkertijd hebben we echter ook de strikte kostenbeheersing verder aangescherpt.”

Taycan

Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar heeft Porsche wereldwijd 217.198 wagens verkocht. Dat was 13 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. “Zonder de chipcrisis was de verkoop nog hoger uitgevallen”, getuigt Oliver Blume. “Het orderboek toont een bijzonder hoog volume aan bestellingen.”

Vooral de verkoopcijfers van de volledig elektrische Taycan blijken een constante stijging te vertonen. “In de eerste negen maanden van dit jaar werden van de Taycan in totaal 28.640 exemplaren afgeleverd”, zegt Blume nog. “De innovatieve Taycan is bij het publiek bijzonder populair.”

“De vroege overstap van Porsche naar elektrische mobiliteit werpt zijn vruchten af. De sterke vraag naar onze modellen toont dat Porsche zich met zijn aantrekkelijke productassortiment op de automarkt bijzonder goed heeft gepositioneerd.”

Chiptekorten

Porsche erkent wel dat de spanning op de wereldwijde halfgeleidermarkt tussen juli en september bijzonder merkbaar was. “Tijdens die periode lagen de omzet en de return-on-sales onder het hoge niveau van de maanden voordien”, merkt Lutz Meschke op.

“Ook de volgende maanden zullen ongetwijfeld in het teken van de wereldwijde chiptekorten blijven staan. Het vierde kwartaal wordt ongetwijfeld een uitdaging. “We zullen er echter alles aan doen om – ondanks het tekort aan halfgeleiders – zoveel mogelijk voertuigen af ​​te werken, zodat Porsche opnieuw een sterk jaarresultaat zal kunnen voorleggen.” 

Lutz Meschke houdt vast het een strategische doel, minstens 15 procent winstmarge. Hij merkt daarbij nog op dat Porsche zijn investeringsprogramma in digitalisering en elektrificatie onverminderd doorzet, maar voegt eraan toe dat de netto kasstroom toch aanzienlijk verder is gestegen.

Porsche telde eind september 36.663 medewerkers. Dat zijn 304 mensen meer dan eind vorig jaar.

(evb)

Meer
Auto