Bedrijfstop: “Porsche toont zich bestand tegen uitdagende marktomstandigheden”

De Duitse autobouwer Porsche boekte tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een omzet van 17,92 miljard euro, tegenover 16,53 miljard euro inkomsten dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat liep tijdens datzelfde tijdsbestek op van 2,79 miljard euro naar 3,48 miljard euro. Deze cijfers tonen volgens de bedrijfstop dat Porsche in uitdagende marktomstandigheden bijzonder goed gedijt.

Het rendement op de omzet liet bij Porsche tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een niveau van 19,4 procent optekenen, tegenover 16,9 procent dezelfde periode vorig jaar. Die toename was naar eigen zeggen vooral te danken aan een sterke productmix, gunstige valuta-effecten en een aantal andere factoren.

“Met een omzetgroei van 8,5 procent en een winststijging van 24,6 procent bewijst Porsche nogmaals in een uitdagende omgeving succesvol te opereren”, betoogt Lutz Meschke, financieel directeur van de Duitse autobouwer. Porsche leverde de eerste zes maanden van dit jaar 145.860 wagens af. Vorig jaar werd een verkoop van 153.656 eenheden opgetekend.

Sweet spot

Gezien de realisaties in de eerste helft van het jaar kan Porsche volgens chief executive Oliver Blume optimistisch naar de toekomst kijken. “Porsche staat voor sportieve, moderne luxe”, verduidelijkt hij. “We zien onszelf dan ook goed gepositioneerd in de sweet spot van de auto-industrie.”

“Studies voorspellen voor de volgende jaren een verdere groei voor de sectoren van de luxe sportwagens, elektrische voertuigen en luxe suv-modellen. We zijn ervan overtuigd dat Porsche op al deze gebieden bijzonder goed gepositioneerd is.”

“Wij zijn van mening dat onze sterke focus op duurzaamheid ons een voorsprong geeft op andere luxe autofabrikanten”, beklemtoont Blume nog. “Porsche volgt een progressieve koers richting elektrificatie. Onze ambitie is om tegen het einde van dit decennium klimaatneutraal te zijn. Op dat ogenblik moet 80 procent van de verkochte wagens exclusief door elektriciteit worden aangedreven.”

Ondanks de aanhoudend complexe bevoorradingsketen en de hogere uitgaven voor grondstoffen en energie wil Porsche over het hele jaar een marge tussen 17 procent en 18 procent realiseren. De omzet zou tussen 38 miljard euro en 39 miljard euro moeten bedragen. Op middellange termijn heeft het bedrijf de ambitie om op zijn omzet een rendement tussen 17 procent en 19 procent te kunnen realiseren.

“De vooruitzichten voor dit jaar zijn wel gebaseerd op een aantal veronderstellingen”, geeft Lutz Meschke aan. “Onder meer wordt er vanuit gegaan dat de economie niet met een verdere significante verslechtering wordt geconfronteerd, terwijl ook een nieuwe uitbraak van het virus Covid-19 in belangrijke markten problemen zouden kunnen veroorzaken.”

Daarnaast zouden ook verdere aanzienlijke verstoringen van de toeleveringsketen – vooral op het gebied van halfgeleiders, energie en componenten – voor knelpunten kunnen zorgen, net zoals bijkomende aanzienlijke prijsstijgingen van grondstoffen of een verdere escalatie van de oorlog in Oekraïne.

Op de lange termijn mikt Porsche op een groepsrendement op de omzet van meer dan 20 procent: “De wereldeconomie maakt moeilijke tijden door, maar de huidige cijfers voor de eerste helft van dit jaar geven ons vertrouwen in onze veerkracht”, zegt Meschke.

Red Bull

Inmiddels wordt het ook duidelijk dat Porsche zijn terugkeer naar de Formule 1 wil realiseren door een samenwerking op te zetten met de renstal Red Bull Racing. De strategie staat omschreven in een document dat Porsche en Red Bull bij het Marokkaanse Conseil de la Concurrence verplicht dienden neer te leggen.

In Marokko moeten dergelijke constructies onmiddellijk na de ondertekening bij de autoriteiten worden gemeld. In het document wordt gewag gemaakt van een partnership tussen Porsche en Red Bull voor een periode van tien jaar. Daarbij zal Porsche een belang van 50 procent in Red Bull Technology krijgen. Een officiële aankondiging zou begin augustus volgen.

Ook AlphaTauri, het zusterteam van Red Bull Racing, zou in de samenwerking met Porsche worden betrokken. AlphaTauri zou wel 100 procent eigendom van Red Bull blijven. Audi, het zustermerk van Porsche, zou voor zijn intrede in de Formule 1 nog altijd in onderhandeling zijn met het team Sauber. Audi zou daarbij een belang van 75 procent willen verwerven in Sauber.

(as)

Meer