Polestar: Volvo heeft een concurrent voor Tesla

De Zweedse autobouwer Polestar, onderdeel van Volvo, wil op de markt van de elektrische wagens de competitie aangaan met onder meer zijn Amerikaanse rivaal Tesla. Dat heeft Jonathan Goodman, chief operating officer van Polestar, tegenover de nieuwssite The Drive gezegd. Goodman benadrukte daarbij dat de Polestar 2 een rechtstreekse concurrent moet worden van onder meer het Model 3 van Tesla.

Hoewel nog geen concrete specificaties werden meegedeeld, werd gesuggereerd dat voor een exemplaar ongeveer 35.000 dollar zou moeten worden betaald. Daarmee zou de Zweedse wagen ook het prijsniveau van de Model 3 evenaren.

Actieradius

Uit gegevens die het Zweedse bedrijf bekend heeft gemaakt, blijkt dat de Polestar 2 over een vermogen van vierhonderd paardenkracht zou kunnen beschikken en een actieradius van ongeveer 350 mijl of meer dan 550 kilometer zou moeten kunnen aanbieden.

Daarmee laat de Polestar een groot deel van de andere elektrische wagens ver achter zich. Tesla biedt met zijn Model 3 een actieradius van 315 mijl aan.

Gehoopt wordt dat de Polestar 2 in de loop van volgend jaar op de markt gebracht zou kunnen worden. Daarna zou met de Polestar 3 aan een elektrisch suv-model worden gewerkt. Dat type zou over vijf jaar beschikbaar moeten zijn.

Breed publiek

Jonathan Goodman waarschuwt nog dat de autobouwers niet de vergissing mogen begaan om de elektrische mobiliteit als een nichemarkt te bestempelen. “Vorig jaar werden wereldwijd vier miljoen elektrische wagens verkocht, maar tegen het midden van volgend decennium zal dat volume wellicht tot 29 miljoen exemplaren per jaar zijn opgelopen,” benadrukt hij.

“Daarmee zal de elektrische wagen op een breed publiek mikken. Het zou dan ook verkeerd zijn te veronderstellen dat een elektrische wagen tegelijkertijd ook een futuristisch of exclusief karakter zou moeten krijgen. Ook de sector van de elektrische wagens zal in eerste instantie moeten zorgen degelijke auto’s op de markt te brengen.”

“Het is heel gevaarlijk om zich af te vragen aan welke type klant moet worden gedacht,” zegt Goodman nog. “Elektrische wagens zullen zowel jonge executives als gepensioneerde arbeiders aantrekken.”

De origines van Polestar gaan terug tot Flash Engineering, een divisie die door Volvo in de tweede helft van de jaren negentig werd opgericht om de racewagens van het Zweedse merk te ondersteunen. In het midden van vorig decennium werd de divisie tot Polestar herdoopt. Vorig jaar werd aangekondigd dat Polestar voor Volvo elektrische wagens zou bouwen.

Eind vorig jaar werd met de Polestar 1 een eerste eigen model voorgesteld.

Meer