In de Verenigde Staten kunnen elektrische wagens tegen verbazingwekkend goedkope tarieven op de leasing-markt worden gevonden. De verkoop van de wagens wordt met een samenspel van hindernissen geconfronteerd, zodat de constructeurs een alternatieve weg zoeken om publiek te lokken voor hun technologie. Daardoor kan men in de Verenigde Staten met een BMW i3 rondrijden voor een leasing-contract van amper 54 dollar (ongeveer 46 euro) per maand. De wagen kost in aankoop 50.000 dollar.
De opmerkelijke korting vertegenwoordigt volgens analisten dan ook een weerspiegeling van de problemen waarmee de autoconstructeurs worden geconfronteerd bij de trage transformatie naar elektrische mobiliteit.
Extreme kortingen
“De huurprijs van de i3 ligt acht keer lager dan een leasing-contract voor de 3 Series, één van de goedkoopste modellen die BMW op de markt heeft,” aldus het persbureau Bloomberg. “Elektrische wagens worden door de constructeurs dan ook met extreme kortingen of andere incentives aangeboden. Bovendien bieden overheden aan de kopers ook belangrijke fiscale tegemoetkomingen. Maar al die voordelen blijken nog niet te volstaan om de interesse bij het publiek aan te jagen.”
“Er wordt door de autobouwers zwaar geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektrische aandrijving, maar de vraag bij de bestuurders is lang niet voldoende om die kosten te dekken of winst te maken.”
Weliswaar zal de verkoop van elektrische wagens in de Verenigde Staten de volgende vier jaar een verviervoudiging kennen, maar de sector vertegenwoordigde vorig jaar amper 0,6 procent van de totale Amerikaanse automarkt.
“Om de elektrische auto op de massamarkt commercieel te laten doorbreken, moet de technologie in prijs een grotere concurrentiekracht hebben,” zegt Jeff Schuster, analist bij LMC Automotive. “Dat is op dit ogenblik niet het geval. De dure batterijtechnologie blijft problematisch. “
Traditionele autobouwers zoals General Motors of Fiat lijden op de verkoop van een elektrische wagen verliezen die tussen 9.000 dollar en 20.000 dollar kunnen oplopen. Tesla, gespecialiseerd in de verkoop van elektrische wagens, werkt zwaar verlieslatend.
“Zolang de technologie geen winsten oplevert, zal de markt met allerlei incentives worden geconfronteerd om een verkoop te kunnen garanderen,” zegt ook Kevin Tynan, analist bij Bloomberg Intelligence. De BMW i3 werd vijf jaar geleden op de Amerikaanse markt geïntroduceerd. Hij werd op dat ogenblik echter gedwarsboomd door lage benzineprijzen, waardoor weinig autobestuurders zich geroepen voelden om voor een alternatieve aandrijving te kiezen. Bovendien leed de i3 onder een beperkte actieradius – met eerst 80 mijl en later 114 mijl – van de batterij. Ook het ongewone design zou de populariteit beperken.
Restwaarde
The BMW i3 verkocht in de Verenigde Staten vorig jaar 6.276 exemplaren. Dat betekende een daling met 17 procent tegenover het jaar voordien. Wereldwijd werd een groei met 23 procent – onder meer dankzij een aangepast design – tot 31.482 eenheden geregistreerd. De volgende jaren wil BMW een aantal nieuwe elektrische modellen op de markt brengen.
“De introductie van de technologie gaat langzaam,” erkent Joachim Kolling, hoofd energie-services bij de Duitse constructeur. “De autobouwers hebben meer tijd nodig. De realisatie van elektrische mobiliteit moet dan ook op langere termijn worden bekeken.”
“Amerikanen keren compacte wagens massaal de rug toe, wat heeft bijgedragen tot de bescheiden prestaties van de i3 in de Verenigde Staten,” merkt ook Michelle Krebs, analist bij Autotrader, op. “Bovendien halen elektrische modellen op de occasiemarkt evenmin even goede prijzen als conventionele auto’s. Aangezien de auto’s met zware kortingen worden verkocht, is ook hun waarde in het tweedehands circuit geërodeerd. “
“Tweedehands kan bovendien ook niet worden geprofiteerd van de fiscale voordelen die de overheden bij de aankoop van een elektrische wagen aanbieden. Daarom is voor vele autobestuurders de leasing van een elektrische wagen interessanter dan een aankoop.”
Er zijn op de leasing-markt ook bijzonder aantrekkelijke voorstellen terug te vinden. Om hun wagens toch aan het rijden te krijgen, blijken de autobouwers bereid om met bijzonder klantvriendelijke maandelijkse aflossingen te werken. Dat maakt het echter moeilijk om de auto op het einde van de lease aan een reële marktwaarde te verkopen. Na een lease van drie jaar zou de i3 nog een restwaarde hebben die overeenkomt met amper 27 procent van de originele prijs.