Maandag ging een holografische kaart van de Pokémon ‘Charizard’ over de toonbank voor ongeveer 311,800 dollar. De belangstelling voor vintage Pokémonkaarten nam sinds vorig jaar enorm toe, en daar zijn verschillende redenen voor.
De Pokémonkaart die verkocht werd aan de recordprijs is waardevol dankzij verschillende factoren. Ten eerste maakt de kaart deel uit van de eerste editie uit 1999, en dus heeft de Charizard die op de kaart wordt afgebeeld geen schaduw. Het is een obscuur detail dat kenners gebruiken om oude kaarten te identificeren.
Ten tweede heeft de kaart een maximale kwaliteitsbeoordeling gekregen van professionele schatters. De kaart is met andere woorden in perfecte staat, alsof die net uit een nieuw pakje kaarten is gekomen. Er bestaan maar 122 van zo’n Charizard-kaarten die voldoen aan die standaard, hoewel er al zeker 2.600 versies van de kaart werden ingediend voor gradatie.
Na verschillende aanbieden van enkele kopers werd het finale prijskaartje van de Charizard uiteindelijk 311.800 dollar, ofwel zo’n 266.000 euro.
Professionalisering van verzamelaars
Betekent dit dan dat je rijk kan worden van enkele oude Pokémonkaarten op je zolder? Misschien wel, maar de kans is heel klein.
De kaarten verzamelen en doorverkopen is al jarenlang aan het professionaliseren. Mensen die als kind kaarten verzamelden, zijn inmiddels serieuze verzamelaars geworden en sommigen verkopen zelfs kaarten in hoofd- of bijberoep. Een kaart die enig geld waard is in zo’n goede staat aantreffen is geen toeval.
De prijzen van kaarten die recent geprint zijn, zullen niet ook snel stijgen naar absurde hoogten. Enkel kaarten die een lage oplage hebben gekend in het verleden en in uitzonderlijke staat zijn, zullen voor veel geld worden opgekocht door verzamelaars.
De renaissance van Pokémonkaarten
Volgens sommigen gaat de hobby de laatste jaren door een ware renaissance. En daar heeft de pandemie een handje bij geholpen. Mensen die verveeld in lockdown zaten, haalden plots hun Pokémonkaarten weer boven en ontdekten de financiële markt achter de kaarten, wat evenveel ‘hype’ kan creëren als investeren in crypto en NFT’s.
De meeste mensen die als kind gefascineerd waren door de Pokémonkaarten hadden toen uiteraard niet de financiële middelen om de droom van een ultieme verzameling te vervullen. Die kinderen zijn ondertussen opgegroeid en zijn al jarenlang aan de slag op de arbeidsmarkt. Door de lockdowns zijn de uitgaven voor andere dingen in rook opgegaan (denk maar aan de horeca), waardoor er wellicht ademruimte vrijkwam voor de nostalgische liefde voor Pokémonkaarten.
De belangstelling voor de kaarten is de laatste maanden zo hard toegenomen dat Cardmarket, de populairste online markt voor verzamelkaarten in Europa, in maart een aantal dagen serieuze serverproblemen moest aanpakken. Cardmarket herstelde pas maandag van de enorme toeloop van nieuw verkeer. Het moest in een persbericht toegeven dat de groeiende belangstelling voor Pokémonkaarten een cruciale rol speelde in de problemen van de website.
‘Unboxing’ als een genre
De ‘hype’ wordt ook deels gedragen door YouTube-sterren en andere bekende personen die voor veel geld hun verzameling uitbreiden en dit delen met hun volgers. Dit creëerde een ware Pokémonkoorts op sociale media, waardoor de prijs van verschillende kaarten omhoog schoot.
Er is op YouTube en streamingsite Twitch ook een heel genre van video’s gewijd aan het ‘unboxen’, of openen, van gloednieuwe dozen van oude en nieuwe Pokémonkaarten. Zo hield de Amerikaanse DJ Steve Aoki in november een live stream waar kijkers de ‘unboxing’ van Pokémonkaarten konden volgen. De opbrengsten van de stream gingen naar het ‘All In For Autism’-fonds.
Lees ook: ‘Magic: The Gathering’-kaart verkocht voor recordbedrag van 421.000 euro
(am)