Plastic afval grondstof voor fabricage duurzame stadsfietsen

De productie van fietsen kan een interessante sector worden om het probleem van het plastic afval wereldwijd aan te pakken. Dat heeft het Duitse bedrijf Igus, fabrikant van een plastic stadsfiets, aangekondigd. Gehoopt wordt tegen eind dit jaar een eerste model op de markt te kunnen brengen. Igus wil de productie van het rijwiel wereldwijd aan een aantal goedgekeurde partners toewijzen.

“Onze fiets is ontworpen om een ernstig probleem te helpen aanpakken”, voert Frank Blase, chief executive van Igus, aan. “De wereld verdrinkt immers in plastic afval. Op stortplaatsen vormen zich grote plastic afvalbergen.”

“Een deel van het afval komt bovendien in de oceaan terecht en dreigt in de voedselketen terecht te komen. Het product vormt hierdoor een gevaar voor de dierenwereld en de mensheid. Bedrijven moeten dan ook afstappen van het traditionele lineaire economische model en naar een volledig circulaire economie overstappen.”

Wereldprimeur

“Om deze transformatie te ondersteunen, heeft Igus jarenlang geïnvesteerd in ideeën voor de recyclage van kunststoffen”, merkt Blase op. “Het bedrijf kan nu een wereldprimeur presenteren. Voor de eerste keer kan immers de ontwikkeling worden aangekondigd van een robuuste, duurzame stadsfiets die volledig uit kunststof – van het frame tot de lagers en de tandriem – is vervaardigd.”

“Bijzonder aan de nieuwe fiets is dat de gerecyclede versie vooral gemaakt zal worden van wegwerp-plastic, dat oorspronkelijk slechts voor een eenmalig gebruik was bedoeld. Het plastic dat wereldwijd op vuilnisbelten wordt gevonden, blijkt hierdoor in een waardevolle grondstof te veranderen.”

Blase pikte het idee voor de plastic fiets tijdens een strandvakantie op. “Gedurende gesprekken met een verhuurder van fietsen kwamen een aantal problemen aan de oppervlakte”, getuigt hij. “De verhuurder klaagde dat de strandfietsen continu aan zand, wind en zout water werden blootgesteld.”

“Sommige onderdelen van de strandfietsen dienden door de inwerking van deze elementen vaak al na amper drie maanden te worden vervangen. Op die manier werden de kosten van de onderneming gevoelig opgedreven.”

Roest onmogelijk

“De fiets die door Igus werd ontwikkeld, biedt op die problemen een antwoord”, verduidelijkt Blase. “De eigenaars kunnen de fiets in alle weersomstandigheden in de buitenlucht laten staan. Met een tuinslang is het mogelijk om het rijwiel binnen enkele seconden weer schoon te maken.”

“Omdat alle componenten van de fiets van plastic zijn – zelfs de versnellingen – is het risico op roest compleet verdwenen. Alle onderdelen zijn bovendien van geïntegreerde vaste smeermiddelen voorzien. Er moet geen enkele druppel smeerolie worden gebruikt. Dit zorgt ervoor dat zand, stof en vuil zich niet kunnen ophopen en werkende delen kunnen aantasten.”

Eind dit jaar zou al begonnen worden met de productie van een kinderfiets en een stadsfiets. Andere versies, zoals een elektrische fiets, zouden later volgen. Blase merkt nog op dat klanten in de toekomst bij de aankoop van een fiets tussen nieuw plastic of gerecycleerd materiaal zullen kunnen kiezen.

Prijs

Een stadsfiets op basis van nieuwe kunststof zou 1.200 euro kosten. Voor een variant met gerecycleerd plastic zou een meerkost van 200 euro worden aangerekend.

Bedoeling is dat partners van Igus wereldwijd in de buurt van stortplaatsen voor plastic een productiesite voor fietsen zouden opstarten. Op die manier kan de ecologische voetafdruk van de technologie nog verder worden verminderd, aangezien de impact van het transport van de grondstof sterk zal worden verminderd.

(kg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20