Piloten Brussels Airlines in open brief: ‘We willen tot 45 procent van loon inleveren’

In een open brief waar VRT NWS de hand op kon leggen, formuleren de piloten van Brussels Airlines zelf enkele voorstellen om de crisis te overleven. In de hoop naakte ontslagen te vermijden, willen ze bijvoorbeeld loon inleveren.

Vorige week gaf de directie van Brussels Airlines tijdens een bijzondere ondernemingsraad te kennen dat er de komende tijd 1.000 van de 4.200 verdwijnen. De directie wil ook 24 bestemmingen schrappen en 10 vliegtuigen afvoeren. De situatie is dus ernstig, beseffen ook de piloten. ‘De coronacrisis heeft ons nog verder verzwakt en zonder financiële hulp van Lufthansa en de Belgische staat hebben we geen overlevingskans.’

Blanco cheque

De federale regering en de Duitse moedergroep van Brussels Airlines zijn al even in onderhandeling over overheidssteun voor de Belgische luchtvaartmaatschappij. Vrijdag gingen de Duitse topman Carsten Spohr en bevoegde ministers Wilmès (MR), De Croo (Open Vld) en Muylle (CD&V) nog zonder akkoord, maar wel in goede relaties, uit elkaar. Struikelblok is de financiële constructie: de regering wil geen blanco cheque, de Duitsers geen overheidsinmenging.

Eerder deze week lekte uit dat de directie het aantal naakte ontslagen op 300 tot 350 raamt. Maar de piloten willen hun steentje bijdragen om zoveel mogelijk jobs te redden. ‘Zo zal het cockpitpersoneel hun salaris met maximaal 45 procent verlagen. Op die manier vermijdt het bedrijf dat het in de nabije toekomst meer dan 22 miljoen euro aan ontslagpremies moet betalen aan de 191 leden van het vliegend personeel die het management de deur wil wijzen.’

Deadline

Omdat ze die looninlevering tot 2023 willen aanhouden, komt dat neer op een besparing van 100 miljoen euro, klinkt het. De piloten hopen zo dat al het vliegend personeel letterlijk en figuurlijk aan boord blijft, rekening houdend met het hervormingsplan dat mikt op groei. ‘Een groei die er in 2023 voor zal zorgen dat we de huidige grootte van ons bedrijf gaan overstijgen en dat we dus iedereen meer dan voltijds nodig gaan hebben.’

Intussen nadert de deadline van eind mei. Tot dan heeft Brussels Airlines voldoende financiële middelen, maar daarna dreigt de Belgische carrier danig in de problemen te komen.

Lees ook:

Meer