Personeel Porsche wil tien jaar werkzekerheid

In tegenstelling tot een aantal collega’s blijkt de Duitse autoconstructeur Porsche weinig hinder te ondervinden van de dalperiode waarmee de sector moet afrekenen. Porsche moet aan zijn personeelsleden dan ook werkzekerheid kunnen garanderen. Dat zegt Werner Weresch, hoofd van de ondernemingsraad bij de Duitse sportwagenbouwer.

Weresch wil in de vestingen van Porsche in Zuffenhausen en Weissach – in de buurt van Stuttgart – naar een collectieve arbeidsovereenkomst die werkzekerheid voor een periode van tien jaar biedt. Het huidige akkoord tussen directie en personeel loopt eind juli dit jaar af.

Gunstig

Op de hoofdzetel van Porsche in Zuffenhausen werken 13.500 mensen. Het ontwikkelingscentrum van de autobouwer in Weissach heeft bijna 7.000 werknemers. In totaal heeft Porsche, onderdeel van de groep Volkswagen, 31.000 personeelsleden.

‘De ondernemingsraad ziet bij Porsche geen enkele reden voor een mogelijk banenverlies,’ verduidelijkte Weresch tegenover het persbureau Deutsche Presse-Agentur (DPA). 

‘Er is momenteel geen aanwijzing dat Porsche met een mogelijke inkrimping – die sommige andere constructeurs wel ervaren – zou moeten rekening houden,’ benadrukte Weresch. ‘De situatie bij Porsche oogt bijzonder gunstig. Daarom wil de ondernemingsraad snel onderhandelingen opstarten met de directie voor een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst op langere termijn.’

De autosector staat nochtans voor een aantal grote uitdagingen. De omschakeling van de industrie naar elektromobiliteit houdt immers ook onvoorspelbare risico’s in.

Daarnaast zijn er ook de economische onzekerheden onder invloed van diverse handelsconflicten en het geplande vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie. Die situaties zouden een negatieve impact kunnen hebben op de hele autosector.

Taycan

Weresch toont echter een groot vertrouwen in uitbouw van de elektrische portfolio van Porsche. Hij wees er daarbij op dat voor de ontwikkeling van de Taycan, het eerste elektrische model van Porsche, het personeelsbestand op de hoofdzetel moest worden uitgebreid.

‘Ook nieuwe varianten van de Taycan zullen op de hoofdzetel worden gebouwd,’ voerde hij aan. ‘De volgende generaties elektrische wagens zullen eveneens in Weissach moeten worden ontwikkeld en in Zuffenhausen worden gebouwd.’

‘Dat is gegarandeerd door de overeenkomst die de ondernemingsraad vier jaar geleden met de directie heeft afgesloten om de bouw van de Taycan naar Weissach en Zuffenhausen te brengen.’

Tegen midden dit decennium moet meer dan de helft van de nieuwe Porsche-modellen een elektrische aandrijving hebben. Het bedrijf heeft al een investering 6 miljard euro voorzien voor de ontwikkeling en productie van elektrische wagens.

In een reactie op de wensen van Weresch zegt het bedrijf geen commentaar te kunnen geven. ‘De directie voert inderdaad onderhandelingen met de werknemers over de verlenging van de huidige collectieve arbeidsovereenkomst, die in juni ten einde loopt,’ bevestigt Matthias Rauter, woordvoerder human resources en sociale zaken van Porsche. ‘Aangezien de onderhandelingen volop aan de gang zijn, kunnen wij momenteel echter geen commentaar verstrekken over de inhoud en de status van de gesprekken.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.