Markten:
Markten inladen...

ZONDAG 07 JUN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Porsche is meest waardevolle luxemerk ter wereld

Logo Business AM
Economie

31/10/2019 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

De Duitse autobouwer Porsche heeft de meest waardevolle merknaam uit de luxesector. Dat blijkt uit een rapport van consulent Brand Finance, dat de waarde van het merk Porsche op 29,3 miljard dollar bepaalde. Dat betekende een stijging met 54 procent tegenover vorig jaar.

Rekening houdend met de grote kloof tegenover de concurrentie, zal het leiderschap van Porsche wellicht ook niet snel onder druk komen.

Europa

Op de tweede plaats staat immers Cartier, dat zijn waarde op een jaar tijd met 39,1 procent zag oplopen tot 13,6 miljard dollar. Louis Vuitton volgt op een derde plek met een waarde van 13,5 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 29,5 procent tegenover vorig jaar.

De rest van de top tien bestaat uit Chanel (11,5 miljard dollar), Chanel (10,9 miljard dollar), Gucci (10,2 miljard dollar), Ferrari (8,3 miljard dollar), Rolex (8,1 miljard dollar), Coach (7,5 miljard dollar) en Dior (6,3 miljard dollar).

De top tien wordt overduidelijk door Europese merken gedomineerd. Frankrijk heeft in die exclusieve lijst vijf vertegenwoordigers. Ook Italië staat met twee merken in de top tien. Daarnaast maken ook Duitsland en Zwitserland hun opwachting.

Met Coach hebben de Verenigde Staten daarentegen slechts een merk in de lijst. De andere continenten vallen vooral op door hun afwezigheid. In de landenrangschikking staat Zuid-Korea op een zesde plaats, na Groot-Brittannië.

Innovatie

De top vijftig noteerde drie nieuwe namen. De hoogste nieuwkomer was Montblanc op een 38ste plaats. Ook Bobbi Brown en Fendi maakten voor de eerste keer hun opwachting.

De sterkste groeier was daarentegen het Japanse merk SK-II, verkoper van producten voor huidverzorging. Het merk, dochter van Procter & Gamble, zag zijn waarde met 117 procent toenemen.

De grote verliezers anderzijds bleken de Italiaanse merken Salvatore Ferragamo en Versace, die op een jaar tijd elk ongeveer 20 procent van hun merkwaarde moesten inleveren.

‘De rangschikking toont duidelijk aan dat het luxeconcept niet tot de modesector beperkt blijft,’ benadrukte Alex Haigh, directeur van Brand Finance.

Hij merkte daarbij op dat Porsche niet alleen teert op een rijke erfenis, maar zich ook door innovatie en diversificatie laat opvallen. Voorbeeld daarvan is de lancering van de Taycan, het eerste elektrische model van de Duitse sportwagenbouwer.


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Logo Business AM

Business AM | Stocks