Elektrische auto’s zijn nog relatief nieuw in de autogeschiedenis, zeker vergeleken met de verbrandingsmotor die al meer dan een eeuw meegaat. Die beperkte ervaring zorgt voor hardnekkige overtuigingen — vooral over de batterij, het kloppend én duurste hart van de EV. Veel bestuurders blijven geloven dat snelladen de cellen beschadigt, omdat de hoge stroompieken de batterijcapaciteit zouden aantasten. Dat voedt het wantrouwen tegenover elektrische auto’s.
Maar hoe zit het nu echt? Er zijn al heel wat studies over verschenen. Sommige waarschuwen voor snelladen, terwijl andere net zeggen dat de risico’s verwaarloosbaar zijn en er geen reden tot paniek is.

Echte praktijktests
Die vraag is extra relevant, want de industrie blijft snelladen volop promoten. Om aan de – al dan niet reële – verwachtingen van consumenten te voldoen, stuwen fabrikanten het laadvermogen steeds verder op, tot wel 1.000 kW. Daarmee zit je auto in enkele minuten vol met stroom.
Snelladen is natuurlijk ideaal voor lange ritten. Maar is het ook geschikt voor dagelijks gebruik? Die vraag namen onze collega’s van Automobile Propre onder de loep. Ze voerden eigen metingen uit om te checken of snelladen op termijn impact heeft op het batterijpakket.
Verschillende factoren
Uiteraard verouderen batterijen – dat is onvermijdelijk. Tijd is de grootste boosdoener. Denk maar aan je smartphone: na twee à drie jaar gaat de batterij merkbaar achteruit. Dat komt deels door het aantal laadcycli, maar vooral door pure ouderdom. Snelladen of niet, alle toestellen krijgen ermee te maken. Het is simpelweg slijtage door de het tikken van de jaren en daar ontsnapt niemand aan.

Maar wat met snelladen? Elektrische auto’s kunnen steeds hogere vermogens aan, wat de batterij zwaarder belast. Meer wattage betekent ook meer warmte. Volgens Automobile Propre lopen de celtemperaturen tijdens snelladen vaak op tot boven de 50 graden, bijvoorbeeld bij Tesla Superchargers – zo’n 20 graden meer dan bij traag laden. Dat is logisch, maar hoe hard beïnvloedt die extra hitte de levensduur van de batterij? Dat is de cruciale vraag.
Welke impact op levensduur?
AVILOO Battery Diagnostics onderzocht wat herhaaldelijk snelladen doet met batterijen. Ze namen 160 voertuigen van verschillende merken onder de loep. De conclusie? Snelladen zorgt wel degelijk voor extra slijtage. Bij auto’s met 200.000 kilometer op de teller bleek de batterij gemiddeld 17% méér verslechterd dan bij langzaam laden. De impact hangt ook af van de leeftijd en het gebruik van de wagen. Voor auto’s met 80.000 tot 100.000 kilometer gaat het nog om zo’n 7,5% extra achteruitgang.

Moeten we ons zorgen maken over deze cijfers van extra slijtage? Waarschijnlijk niet. En wel hierom: snelladen gebeurt zelden elke dag. Ja, veel mensen kiezen bewust voor een auto met sterke laadprestaties, maar in de praktijk gebruiken ze snelladen vooral voor lange ritten. De rest van de tijd laden ze thuis of op het werk via trager laden op wisselstroom, wat nauwelijks invloed heeft op de batterijslijtage.
Dat blijkt ook uit het AVILOO-onderzoek, waarin onder meer een Tesla Model 3 Long Range uit 2019 werd geanalyseerd (na zes jaar gebruik dus). Na 135.000 kilometer, met een mix van 60% snelladen en 40% traag laden, was de batterij 13% achteruitgegaan. Dat ligt perfect binnen het gemiddelde. Ter vergelijking: bij 100.000 kilometer zou een batterij met 60% snelladen gemiddeld 10% degraderen, tegenover slechts 4% bij enkel langzaam laden. Voor wagens met 180.000 tot 200.000 kilometer loopt de slijtage op tot 20% met veel snelladen, tegenover 6% zonder. Maar zelfs dan valt de schade mee: bij het Tesla-voorbeeld betekent 13% degradatie een verlies van zo’n 30 kilometer op een theoretisch rijbereik van 500 kilometer. Verre van rampzalig dus.