Orient Express staat opnieuw op de rails; passagiers maken luxereizen doorheen Italië

De Orient Express keert terug. In de loop van 2023 zal de legendarische trein op verschillende Italiaanse trajecten worden ingezet. Er zijn ook verbindingen naar Parijs, Istanboel en Split voorzien. Dat heeft de Franse groep Accor, eigenaar van de Orient Express, gemeld. Voor het initiatief – dat La Dolce Vita werd gedoopt – werd een samenwerking opgezet met het hotelconcern Arsenale. 

In totaal zullen reizen met zes treinen op iconische routes door veertien Italiaanse regio’s worden aangeboden. De treinen tellen zes rijtuigen en kunnen in totaal tweeënzestig passagiers vervoeren. In Rome kunnen de reizigers overnachten in het Minerva, het eerste hotel dat het merk Orient Express zal uitbaten.

Het Minerva, dat wordt ingeplant in een barokpaleis aan de Piazza di Minerva in het centrum van de Italiaanse hoofdstad, moet over twee jaar zijn deuren openen. Daarna zijn nog vestigingen gepland in Londen, Parijs, Milaan en Firenze. De Orient Express krijgt in het treinstation Roma Termini ook een eigen lounge.

Italiaanse geschiedenis

Accor werkt voor het aanbod ook samen met Trenitalia and Fondazione FS Italiane. De treinen reizen over een afstand van meer dan 16.000 kilometer. Inbegrepen zijn routes over een afstand van 7.000 kilometer die nog niet zijn geëlektrificeerd. “Die trajecten bieden vaak toegang tot overblijfselen van de Italiaanse geschiedenis”, voeren woordvoerders van Orient Express aan.

De treinen werden ontworpen door het bureau Dimore, dat achttien jaar geleden door Emiliano Salci and Britt Moran werd opgericht. Aan boord bevinden zich twaalf luxecabines, achttien suites, een eresuite en een restaurant.

De treinen omvatten achttien luxesuites. – Foto: Accor

De aankleding van de trein moet het design en de creativiteit van de jaren zestig en zeventig van de voorbije eeuw weerspiegelen. Er wordt ook een samenwerking opgezet met vermaarde keukenchefs en sommeliers om de reizigers een vijfsterren-verblijf aan boord van de trein te kunnen aanbieden.

“De Orient Express La Dolce Vita biedt een nieuwe manier aan om het land te verkennen”, luidt het nog. “De reis moet een milieuvriendelijk avontuur worden waarbij vergeten routes worden verkend, verborgen schatten worden ontdekt en waar architecturale pracht op de voorgrond treedt.

Duurzaam reizen

De initiatiefnemers voegen er echter aan toe dat La Dolce Vita ook aan de vereisten van het moderne vervoer wil beantwoorden.

“Een treinreis is immers een duurzaam transport”, benadrukt Luigi Corradi, chief executive van Trenitalia. “La Dolce Vita moet een impuls geven aan het luxe treintoerisme, dat bovendien een veilige en duurzame vorm van transport, waarbij het leefmilieu optimaal wordt beschermd, aanbiedt.

De geschiedenis van de Orient Express gaat meer dan honderdvijftig jaar terug, toen de Belgische ingenieur Georges Nagelmackers, na in de Verenigde Staten kennis te hebben gemaakt met het fenomeen van de slaaptreinen, de Compagnie Internationale des Wagons-Lits opzette.

De route verbond Parijs met Wenen en Venetië. Later werden nog andere bestemmingen aan het aanbod toegevoegd.

Vermaarde keukenchefs en sommeliers moeten de reizigers een vijfsterren-service garanderen. – Foto: Accor

Dertig jaar geleden verwierf de Franse groep Accor een meerderheidsbelang in Wagons-Lits. Maar de glorieperiode van de slaaptreinen begon al snel te tanen.

Twaalf jaar geleden maakte de Orient Express zijn laatste reis. De dienst kon immers niet meer opboksen tegen het aanbod van hogesnelheidstreinen en goedkope regionale luchtvaartverbindingen.

De naam bleef nadien nog wel voor een aantal internationale verbindingen worden gebruikt, onder meer door Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) en Belmond. Maar met dit nieuwe luxeprogramma viert de echte Orient Express zijn wedergeboorte.

(kg)

Meer