Orderboek vliegtuigbouwer Embraer op hoogste niveau in vier jaar

De Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer heeft momenteel al voldoende bestellingen geregistreerd om zijn omzetdoelstellingen voor het lopende boekjaar te realiseren. Het bedrijf profiteert van de economische heropleving na de crisis die door de uitbraak van het virus Covid-19 werd veroorzaakt. Dat heeft Antonio Carlos Garcia, financieel directeur van Embraer, gezegd.

Het Braziliaanse bedrijf verwacht dit boekjaar een omzet tussen 4,5 miljard dollar en 5 miljard dollar te kunnen realiseren.

Aanvoerketen

Het herstel volgt na een periode waarin Embraer met een forse omzetdaling werd geconfronteerd. Die terugval was enerzijds te wijten aan de uitbraak van de coronapandemie, maar daarnaast was er ook de mislukte overeenkomst met de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing.

De twee partijen waren daarbij overeen gekomen dat Boeing de divisie commerciële luchtvaart van Embraer zou overnemen, maar uiteindelijk konden die plannen niet worden doorgezet. Embraer zag zich daardoor genoodzaakt de eenheid opnieuw in zijn eigen operaties te integreren.

Hoewel Garcia aangaf dat Embraer al voldoende bestellingen heeft kunnen boeken om zijn omzetdoelstellingen te halen, blijft volgens hem de nodige voorzichtigheid aangewezen. “Het bedrijf moet immers de mogelijkheid hebben om alle bestelde vliegtuigen ook daadwerkelijk te leveren”, beklemtoonde hij.

Daarbij verwees hij mogelijke onderbrekingen in de aanvoer van componenten, die de productie immers zouden kunnen vertragen. Embraer had op het einde van het eerste kwartaal van dit jaar een orderportefeuille met een totale waarde van 17,3 miljard dollar. Dat was het hoogste niveau in vier jaar tijd.

Turboprop

Francisco Gomes Neto, chief executive van Embraer, wees er nog op dat er wellicht volgend jaar een definitieve beslissing zal worden bekendgemaakt over het nieuwe turbopropvliegtuig dat de Braziliaanse constructeur op de markt zou willen brengen.

Eerder was gesuggereerd dat hierover dit jaar al meer informatie zou worden verstrekt, maar Neto merkt op dat het bedrijf zich de nodige tijd wil geven om weloverwogen beslissingen te nemen.

Embraer spreekt al enkele jaren over de mogelijke ontwikkeling van een moderne turboprop. Deze markt wordt momenteel gedomineerd door de Frans-Italiaanse ATR Group en De Havilland Canada. De intrede van Embraer zou in deze marktsector een belangrijke verschuiving kunnen veroorzaken. Embraer maakte eerder al bekend dat zijn nieuwe turboprop op de romp van de regionale E-Jet gebaseerd zou worden.

De Braziliaanse constructeur zou twee versies van zijn turboprop op de markt brengen. Een eerste type zou voorzien worden op het vervoer van zeventig passagiers. “Dit toestel zou vooral interesse kunnen wekken van vliegtuigmaatschappijen in de Verenigde Staten”, oppert Neto.

“Die maatschappijen zouden het toestel wellicht met vijftig zitplaatsen, verdeeld over twee klassen, uitrusten.” Embraer hoopt met zijn turboprop de verouderde regionale jets van de Amerikaanse maatschappijen te kunnen vervangen. Voor andere regio’s in de wereld zou een versie met negentig zitplaatsen worden gebouwd.

Het design van de nieuwe turboprop zou het toestel ook geschikt moeten maken voor innoverende technologieën. Onder meer zou het toestel moeten kunnen worden aangepast aan motoren die door waterstof worden aangedreven.

Hierdoor zou Embraer in de romp enkele waterstoftanks kunnen inbouwen zonder het ontwerp van het vliegtuig helemaal te moeten omgooien. Embraer hoopt die variant over een twintigtal jaar op de markt te kunnen brengen.

(jvdh)

Meer