Oprichter Dogecoin: 99,99 procent van de cryptomarkt wordt gedreven door de ‘greater fool theory’

Billy Markus, één van de oprichters van Dogecoin, is ervan overtuigd dat de prijzen op de cryptomarkt worden opgedreven door het feit dat beleggers erin slagen om hun cryptomunten te verkopen aan een nog ‘grotere zot’. In de economische wereld is die theorie ook wel bekend als de ‘greater fool theory.’

In een Twittergesprek uitte Markus zijn ongenoegen over de manier waarop in cryptomunten wordt belegd. ‘Veel cryptomunten worden verhandeld op basis van de ‘greater fool theory’. Ik vraag mij op recht af hoeveel munten er gewaardeerd worden op basis van hun project. Maar ik denk dat de ‘greater fool theory’ van toepassing is op 99,99 procent van de verhandelde munten’, schreef hij.

https://twitter.com/BillyM2k/status/1399292466944102400

Volgens de ‘greater fool theory’ negeren beleggers de intrinsieke waarde van de bedrijven waarin ze beleggen. Waardoor het aandeel, of in dit geval de cryptomunt, niet correct gewaardeerd wordt. Dat resulteert in onrealistische prijzen.

Dogecoin als perfect voorbeeld

De recente hausse van Dogecoin (DOGE) is daar een mooi voorbeeld van. De prijs van die cryptomunt was tussen 1 april en 8 mei gestegen van 0,05 naar 0,71 dollar, een recordhoogte. Dat was een koerswinst van maar liefst 1.420 procent. Aanleiding voor die enorme stijging was onder meer de verwachting dat Teslabaas Elon Musk iets zou zeggen over de cryptomunt tijdens Saturday Night Live waar hij de gastheer was. Musk is bekend als een enorme voorstander van de cryptomunten. Hij tweet geregeld iets over Bitcoin (BTC) of Dogecoin. Die tweets worden weliswaar niet altijd gewaardeerd.

Ondertussen is de waarde van de memecoin gezakt tot 0,33 dollar. In tegenstelling tot veel andere cryptomunten gaat er geen project schuil achter Dogecoin. Hoe dan ook blijft Dogecoin één van de grootste cryptomunten op de markt. Als we naar de marktwaarde kijken is de cryptomunt met een waarde van 43 miljard dollar de zevende grootste munt.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.