Opmerkelijk vervoermiddel verandert het straatbeeld van de binnenstad

Duurzaam transport zal het uitzicht van de moderne westerse metropool in belangrijke mate veranderen. Dat kan momenteel in diverse Duitse steden al duidelijk worden vastgesteld. Dat zeggen experts van het magazine Bike Europe, verwijzend naar de zogenaamde cargobikes, de elektrische bakfietsen die steeds vaker in het straatbeeld van de Duitse steden opduiken.

Twee jaar geleden werden er in Duitsland meer dan 100.000 bakfietsen verkocht. Dat was 36 procent meer dan het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de Duitse sectororganisatie Zweirad-Industrie-Verband (ZIV). Zes jaar geleden werd een verkoop van amper vijftienduizend exemplaren gemeld.

Laatste kilometer

De resultaten van vorig jaar zijn nog niet beschikbaar, maar ondanks de problemen met de toeleveringsketen en de tekorten aan onderdelen – in de hand gewerkt door de toenemende vraag naar fietsen tijdens de coronapandemie – zullen die cijfers volgens de experts eveneens op een aanhoudend sterke groei wijzen.

De Nederlandse fabrikant Urban Arrow raamt dat de sector vorig jaar op de Europese markt een groei tussen 40 procent en 50 procent zal hebben gerealiseerd.

“De overstap van bestelwagens, vooral voor het traject van de laatste kilometer tot bij de eindbestemmeling, is zo merkbaar dat het uitzicht van vele Duitse steden nu al een duidelijke verandering toont”, voert Bike Europe aan.

“De cargobikes – aangedreven door pedalen, maar vaak uitgerust met elektrische batterijen – vormen het nieuwe fenomeen op de Duitse wegen.”

De bakfiets – die al een hele geschiedenis heeft laten optekenen, is nu ook het elektrische tijdperk ingereden en is in staat om vrachten tot 350 kilometer door drukke straten te vervoeren.

Alternatief

Onderzoek van wetenschappers aan de Universiteit Amsterdam en de Universiteit Rotterdam blijkt dat ongeveer 20 procent van het totale verkeer aan bestelwagens in de grote steden, gemakkelijk door elektrische bakfietsen zou kunnen worden vervangen.

Daarbij wordt erop gewezen dat momenteel vele steden door de grote trafieken van trucks en bestelwagens worden gewurgd. Een groot deel van het vrachtverkeer in stedelijke gebieden bestaat momenteel uit bestelauto’s.

Onderzoek toonde dat de trafieken van bestelwagens in het Verenigd Koninkrijk de voorbije twintig jaar met 71 procent zijn aangegroeid. Het totale autoverkeer meldde tijdens diezelfde periode een toename met 13 procent.

“Zelfs indien alle ruimteverslindende motorvoertuigen op slag een elektrische aandrijving zouden krijgen, zou er nog steeds onvoldoende ruimte zijn om die vloot vlot te laten rijden, parkeren, laden en lossen”, stipt onderzoeksleider Walther Ploos van Amstel, professor logistiek aan de Universiteit Amsterdam, aan.

“Steden zouden beter bediend kunnen worden door lichtere en kleinere voertuigen. Het vrachtvervoer moet intelligenter, duurzamer, stiller, kleiner en veiliger worden.” Elektrische bakfietsen passen volgens de waarnemers perfect bij die omschrijving.

Winst

Voor het merendeel van de transporten is de capaciteit van de cargobike ruimschoots voldoende. In Nederland vervoert de gemiddelde bestelwagen immers slechts 130 kilogram per rit. Bovendien hebben de bakfietsen een grote wendbaarheid, wat steeds belangrijker wordt in de beperkte ruimte die in de stadscentra voor het transport beschikbaar is.

De experts wijzen er bovendien op dat een elektrische bakfiets in de stadscentra beduidend sneller is dan een bestelwagen. “Terwijl bestelwagens in Amsterdam een lange omweg door eenrichtingsstraten moeten maken, kunnen bakfietsen dankzij binnenwegen en fietsbruggen kortere routes volgen”, voeren ze aan.

“Bovendien worden ze evenmin door het vastgelopen autoverkeer gehinderd, terwijl ze op hun eindbestemming ook niet illegaal moeten parkeren. In Amsterdam hebben bestelwagens bij het laden en lossen gemiddeld twaalf minuten nodig. Een bakfiets kan diezelfde activiteit in drie minuten uitvoeren.”

Vele overheden moedigen de aankoop van een elektrische bakfiets voor het vervoer van vracht dan ook al met premies aan.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.