Niets verandert zo snel als technologie en toch ligt de drempel naar een carrière in onze sector voor sommige doelgroepen, waaronder vrouwen, nog altijd bijzonder hoog. De bal ligt in het kamp van de bedrijfswereld om skills en kennis voor iedereen toegankelijker te maken.
Dit najaar gaat de vijfde editie van het Young Potential Boostcamp van start. De focus ligt deze keer op jonge vrouwen die een carrière in de technologiewereld ambiëren. Toen me gevraagd werd om mentor in het programma te zijn, heb ik niet lang getwijfeld. Zeker niet toen ik het gezelschap zag dat eveneens een rol als mentor zal opnemen: Jocelyn Darbroudi (CEO Securex), Ingrid Gonissen (CEO Ricoh BeLux en ICT Women of the Year 2018), en Jeroen Lemaire (Public Sector Sr. Director In The Pocket). Stuk voor stuk rolmodellen die iets in beweging kunnen zetten.
Onze missie? Ervaringen en inzichten delen om die hardnekkige drempel naar een carrière te verlagen en zo meer vrouwen naar (technologie)bedrijven te zien doorstromen. Want dat zal nodig zijn…
Nieuw talent aanboren
Uit Europese cijfers blijkt dat meer dan 70% van de bedrijven gebrek aan mensen met de juiste digitale skills als een obstakel beschouwt. Platformen zoals het Young Potential Boostcamp bieden een unieke kans om personen te bereiken die anders nooit met de technologiewereld in contact zouden komen. Er zijn natuurlijk nog heel wat andere waardevolle initiatieven. Denk aan MolenGeek, een organisatie die codeerskills tot bij jongeren in achtergestelde wijken in Brussel brengt. Of Girleek, een platform dat vooral jonge vrouwen een duwtje in de rug wil geven. Om er een paar te noemen.
Uiteindelijk hebben niet enkel de deelnemers van dit soort opleidingen hier veel bij te winnen, ook de bedrijfswereld zelf zal er de vruchten van plukken. Intussen is immers algemeen geweten dat diverse en inclusieve teams betere resultaten boeken en tot meer creatieve ideeën komen.
Focus op individuele ontwikkelingsplannen
Natuurlijk is de mogelijkheid om te blijven leren ook voor huidige medewerkers belangrijk. Het Wereld Economisch Forum (WEF) verwacht dat een kwart van onze jobs in de komende vijf jaar zal veranderen. Dat betekent dat zowat iedereen nieuwe skills nodig zal hebben en mensen de kans moeten krijgen om door te groeien in de organisatie. We mogen dus in geen geval stil blijven zitten als we straks niet in de problemen willen komen. Een organisatie die wil groeien, moet eerst investeren in mensen. Bedrijven moeten hun werknemers de handvaten bieden om skills te vergaren, gaande van digitale vaardigheden tot soft skills die in een moderne werkomgeving eveneens belangrijker worden.
Hoe begin je daaraan? Door opleidingen aan te bieden, zou je denken, maar eigenlijk is dat slechts een klein stukje van het verhaal. In de eerste plaats moet een gezonde leercultuur een veilige omgeving bieden waarin mensen mogen experimenteren en het toegelaten is om fouten te maken. Daarnaast mag je opleidingen niet als iets universeel beschouwen. Iedere persoon is immers anders en heeft eigen interesses. Focus daarom op individuele ontwikkelingsplannen die aangepast zijn aan de ambities en verwachtingen van je medewerker. Doelstellingen komen natuurlijk in samenspraak met de teamleider tot stand, maar vertrek altijd vanuit het talent van je werknemers zelf.
Open feedbackcultuur
Uiteindelijk is zo’n individueel ontwikkelingsplan een soort persoonlijk kompas dat de richting aanwijst en mensen ondersteunt om de koers van hun eigen carrière te bepalen. In plaats van medewerkers in een bepaald hokje te duwen, kiezen ze grotendeels zelf waar ze naartoe willen. Niet alleen zullen ze zo waardevolle kennis voor de organisatie vergaren, het wordt ook gemakkelijker om talent aan boord te houden als mensen het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van een duurzaam groeiverhaal.
Tot slot is feedback een vitale bouwsteen van een doeltreffende leercultuur. Investeer daarom zeker ook in skills om feedback te geven en ontvangen. Zorg voor een open en transparante omgeving waarin mensen elkaars ontwikkeling zien en ook onderling leren en ervaringen uitwisselen.
Een gedeelde missie
Wie z’n weg wil vinden in deze almaar sneller veranderende wereld, mag het belang van leren nu echt niet meer onderschatten. Elk innovatietraject begint bij een groeiproces. Het is een gedeelde missie die we samen moeten omarmen: bedrijven, medewerkers, gemeenschappen, scholen en overheden. Alleen zo kunnen we zorgen voor gezonde organisaties en een duurzame economie. Dat vrouwen hier een rol in moeten spelen, daar hoeven we zeker niet aan te twijfelen.
De auteur Lien Ceulemans is Country Leader Belux bij Salesforce.