Onderzoek Mastercard: “Films hebben diepgaande invloed op persoonlijke opvattingen”

Films kunnen een diepgaande invloed hebben op de persoonlijke opvattingen. Dat blijkt uit een onderzoek van Mastercard, uitgevoerd ter gelegenheid van het Cannes Filmfestival, gebaseerd op een enquête bij duizend consumenten in het Verenigd Koninkrijk.

“De kracht van de filmische stem is duidelijk gebleken”, zeggen de onderzoekers in een commentaar op de resultaten van de studie.

Kijk op de wereld

Uit het onderzoek bleek dat 42 procent van de respondenten de ervaring heeft dat films hun kijk op de wereld hebben veranderd. Tevens werd vastgesteld dat 77 procent van mening is dat films hun kijk op culturele kwesties hebben veranderd en hun opvattingen over belangrijke items zoals klimaatverandering (41 procent), rassengelijkheid (39 procent) en vrouwenrechten (22 procent) hebben beïnvloed.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat in het Verenigd Koninkrijk na de coronapandemie meer dan 186 uur – 7,5 dagen – per jaar in de bioscoop doorbrengt of thuis op televisie naar films kijkt.

Tevens werd gemeld dat 39 procent van de consumenten zegt nu meer belangstelling te hebben voor de bioscoop dan voor de uitbraak van de pandemie, terwijl 61 procent erkent ervaringen zoals een bioscoopbezoek meer te waarderen dan materiële bezittingen.

De enquête maakte duidelijk dat 88 procent van de ondervraagden films in eerste instantie als entertainment bestempelt, maar toch wordt vaak ook gewag gemaakt van andere motieven, zoals het opdoen van inspiratie (34 procent), het verwerken van levenslessen (30 procent) of op de hoogte blijven van wereldwijde zaken en trends (24 procent).

Tevens erkent 53 procent door de kracht van de film meer geleerd te hebben over een maatschappelijk probleem waarvan men zich voordien niet bewust waren. Daarnaast zegt 26 procent een maatschappelijk doel te hebben gesteund nadat men over het onderwerp een film had gezien. Verder beweert 45 procent de bioscoop meer geïnspireerd te hebben verlaten dan te zijn binnengekomen. Een even grote groep meent dat film bij het overbrengen van belangrijke boodschappen een grotere impact heeft dan boeken.

Stigma

“Het lijdt geen twijfel dat films al meer dan honderd jaar de houding van mensen ten opzichte van de wereld om zich heen hebben gevormd”, zei filmhistoricus Ian Christie in een commentaar op het onderzoek.

“Dat geldt vooral voor de wereld buiten hun directe ervaring. Deze invloed was soms controversieel, maar ook echt en vaak bijzonder doordringend in vergelijking met de impact van andere media. Meestal was die invloed ook heilzaam, ondersteunend en bemoedigend. Bovendien creëerde het medium vaak tegelijkertijd een groter bewustzijn over een andere manier van leven.”

“Wanneer we terugkijken op een film als ‘Philadelphia‘, wordt het duidelijk dat de productie duidelijk een educatieve werking heeft gehad en heeft geholpen om het stigma rond aids af te vlakken”, verduidelijkte Christie. “‘Black Panther‘ is een ander voorbeeld van een film die op de wereld een grote weerslag heeft gehad. Dergelijke producties zullen de houding van toekomstige generaties veranderen.”

(lb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20