Het platform horecacomeback.be werd twee weken geleden opgericht om de horecasector te ondersteunen. In minder dan twee weken bracht het solidariteitsproject meer dan 375.000 euro op. Dat meldt de woordvoerster van het platform woensdag.
Op 3 april lanceerde het platform ter ondersteuning voor de horecasector. Onder meer Belgische brouwerijen, grote frisdrankproducenten en andere bedrijven zetten hun schouders onder het project. Er kunnen vouchers aangekocht worden voor een bepaald restaurant of café, om dan na de crisis te gebruiken. De vouchers variëren tussen 10 tot 200 euro.
Op die manier hebben horeca-uitbaters de kans om hun vaste kosten te dekken. Zo’n initiatief is welkom in tijden waarin al hun inkomsten bevroren zijn door de huidige maatregelen. Horeca Vlaanderen schatte dat de Belgische horeca in de hele crisisperiode 1,7 miljard euro omzetverlies zal lijden.
Nederland als inspiratie
Het platform, ondersteund door de regionale horecafederaties, is geïnspireerd op een gelijkaardige operatie van onze Nederlandse buren die al meer dan een miljoen euro heeft opgehaald. De bierverkoop in Nederland is met 36 procent gedaald, sinds de sluiting van de hotelhandel op 15 maart. Dat meldt persagentschap Belga. Eerder namen Belgische brouwers ook al maatregelen om hun horecazaken te steunen.