Olympische Spelen gemiste kans om digitale yuan internationaal te promoten

China zet groots in op de digitale yuan, ook wel e-CNY genoemd. Bedoeling is dat de munt een veelgebruikt betaalmiddel wordt. De e-CNY moet tegelijk buitenlandse bezoekers verleiden. Maar geen van beide doelstellingen is gemakkelijk te bereiken, en door de strenge coronamaatregelen laat het land een grote kans liggen om zijn succes op het internationale toneel te tonen.

Waarom is dit belangrijk?

China is begonnen met een ongekend economisch experiment dat door economische en financiële instellingen over heel de wereld van dichtbij wordt opgevolgd: de digitale yuan, de eerste volledig digitale fiatvaluta, die alleen online bestaat en rechtstreeks wordt gereguleerd door de People's Bank of China (PBOC).

De centrale bank van China heeft in het verleden al de digitale yuan bij eigen bevolking willen promoten door onder meer loterijen te organiseren. Vorige week lanceerde de PBOC een applicatie waarmee gebruikers in tien regio’s, waaronder de grote steden Shanghai en Beijing, de app kunnen gebruiken. Maar de munt moet nog gelanceerd worden voor het grote publiek, te beginnen bij de Chinese bevolking, en vervolgens op de internationale markt.

Olympische Spelen achter gesloten deuren

Voor deze tweede doelstelling rekende het China op een evenement met internationale uitstraling: de Olympische Winterspelen, die van 4 tot 20 februari in Peking worden gehouden. Dit is een gelegenheid om veel atleten en buitenlandse delegaties naar het land te halen en te profiteren van een aanzienlijke toevloed van toeristen. Zo zullen vele buitenlanders het gebruik van deze digitale munt, die via een applicatie kan worden gebruikt, kunnen ontdekken.

Althans in theorie, want hoewel de Chinese bank heeft gezegd dat de buitenlandse bezoekers de e-CNY kunnen gebruiken, is het mogelijk dat het sportevenement niet veel buitenlandse supporters zal aantrekken. China hanteert namelijk zeer strenge regels om coronabesmettingen te vermijden, wat betekent dat zeer weinig buitenlandse bezoekers de Olympische Winterspelen in Peking zullen bijwonen.

“Hoewel de Chinese autoriteiten de Olympische Spelen oorspronkelijk zagen als een kans om het potentiële gebruik van de digitale yuan in een internationale context te demonstreren, is het waarschijnlijk dat weinig niet-Chinese burgers de digitale portemonnee tijdens de Spelen zullen gebruiken”, zegt Paul Triolo, hoofd geotechnologie bij risicoadviesbureau Eurasia Group.

Bovendien kondigden verschillende landen, waaronder de VS, aan dat ze dit belangrijke sportevenement zouden boycotten uit protest tegen de behandeling van de Oeigoerse minderheden in China.

Concurrentie voor de app

Wat de binnenlandse markt betreft, heeft de digitale yuan te kampen met concurrentie. Digitale betaaloplossingen zijn al een tijdje gemeengoed in China. Zo zijn er twee dominante spelers in het land: WeChat Pay van Tencent en Alipay, dat wordt beheerd door Ant Group, een dochteronderneming van Alibaba.

WeChat – dat een miljard gebruikers heeft – kondigde onlangs aan dat zijn diensten de digitale yuan zouden ondersteunen, maar dat betekent niet dat de consumenten in China massaal op de overheidsapp zullen overstappen. Om bijvoorbeeld WeChat of Alipay te gebruiken, koppel je je bankrekening aan de app. Maar om de digitale yuan te gebruiken, moeten gebruikers zich registreren voor een aparte app en die koppelen aan hun WeChat of Alipay, of de digitale yuan-app gebruiken.

“De grote vraag is of de consument het zal gebruiken of niet”, zegt Linghao Bao, analist voor Trivium China. “Naar mijn mening is er geen sterke stimulans voor consumenten om over te stappen. Ik zie geen sterke stimulans omdat er nog steeds weerstand is om de digitale yuan te gebruiken. Je moet de app downloaden, je aanmelden, en dan je portefeuille aanvullen. Ik weet niet of consumenten die extra stappen willen zetten.”

De digitale yuan wordt wel een voorbode genoemd van een financiële apocalyps, of zelfs een geheim wapen om China’s verovering van de wereldeconomie te verzekeren. Maar zo eenvoudig liggen de zaken niet: zoals elk werktuig wordt de digitale yuan geconfronteerd met de harde realiteit van het veld, de onvoorziene epidemie, en het feitelijke gebruik dat de gebruikers ervan maken.

(ns)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20