Officieel: universele bankdienst voor digitaal kwetsbare groepen kost maximaal 5 euro per maand

De federale regering en de banken hebben een akkoord bereikt over een universele bankdienst voor niet-digitale klanten. De dienst zal zoals verwacht maximaal 60 euro per jaar – of 5 euro per maand – mogen kosten, zo is maandag bekendgemaakt.

De universele bankdienst is bedoeld voor mensen die niet mee zijn met de digitalisering en het bankieren via een website of app. De afspraken zijn vanaf 19 juli drie jaar geldig, zeggen bankenfederatie Febelfin en de betrokken regeringsleden: minister van Economie Pierre-Yves Dermagne, minister van Financiën Vincent Van Peteghem en staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker.

  • Voor de prijs van maximaal 60 euro per jaar zullen de klanten onder meer een debetkaart krijgen, minstens 24 keer gratis geld kunnen afhalen aan een automaat van hun eigen bank, zeker 60 manuele verrichtingen aan het loket kunnen uitvoeren, en rekeninguittreksels kunnen afdrukken in het bankkantoor.
  • “Het is belangrijk dat iedereen, ook wie nog niet overweg kan met de digitalisering van de bankdiensten, bij de bank geld kan afhalen en overschrijvingen kan doen tegen een betaalbaar en transparant tarief”, zegt minister Van Peteghem in een persbericht. “Met dit akkoord geven we de mensen duidelijkheid en zekerheid voor de komende jaren.”
  • Zijn collega van Economie Dermagne voegt toe dat er ook afspraken zijn gemaakt over prijsstijgingen. Sowieso mag de dienst gedurende de drie jaar niet meer kosten dan 60 euro per jaar, zo wordt op de website van Febelfin gepreciseerd. Indien een bank minder aanrekent, mag die de prijs met maximaal 6 euro per jaar laten stijgen (zonder boven de 60 euro gaan).
  • “We hebben hier voor een zeer kwetsbare groep een specifieke bankdienst gecreëerd, omdat we weten dat zij de minst mobiele consumentengroep zijn in de bankwereld”, stelt staatssecretaris De Bleeker van haar kant. Zij belooft dat er in een volgende stap prijsvergelijkers zullen komen voor bankdiensten, zodat consumenten het beste pakket voor hun profiel kunnen kiezen.
  • “De universele bankdienst is een antwoord op een samenleving in verandering: alles verloopt meer en meer via de pc of de smartphone en niet iedereen is daarmee vertrouwd”, zegt Karel Baert, de CEO van Febelfin. “Met dit engagement willen we tonen dat we niemand achterlaten, want je geld goed beheren en vlot kunnen betalen is een recht van iedereen. De pakketten met manuele verrichtingen die nu al bestaan, worden nog toegankelijker, nog transparanter en uitgebreid naar bijna alle retailbanken.”
  • Volgende banken zullen de universele bankdienst aanbieden: Argenta, Axa Bank Belgium, Belfius, Beobank, BNP Paribas Fortis, Bpost Bank, CBC, CPH, Crelan, ING, KBC, KBC Brussels en VDK bank.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.