Nog nooit zoveel klachten over webshops

Het afgelopen jaar zijn er een recordaantal klachten over webwinkels binnengestroomd bij de overheid. Staatssecretaris Eva De Bleeker (Open Vld) wijt dat aan de boom in online shoppen door de coronacrisis.

De Tijd kon de cijfers inkijken van het meldpunt van de Economische Inspectie. De volledige cijfers voor 2020 zijn nog niet binnen, maar tot oktober werden er al 7.451 meldingen gedaan. Over heel 2019 waren dat er maar 5.264. Zowel over buitenlandse als binnenlandse webshops piekte het aantal klachten.

Het gros van de klachten ging over fraudepraktijken. Staatssecretaris voor Consumentenzaken Eva De Bleeker (Open Vld) verwijst dan ook naar de coronacrisis. ‘De lockdownmaatregelen hebben de consumenten ertoe aangezet hun aankopen online te doen. En fraudeurs hebben in deze crisis nieuwe opportuniteiten gevonden om burgers op te lichten’, zegt ze aan De Tijd.

De Bleeker wil het makkelijker maken om melding te doen als u het slachtoffer bent van fraude bij online shoppen. Ze wil een eind maken aan de ‘wildgroei’ van meldpunten en ombudsdiensten, klinkt het. ‘Het is voor de burger niet relevant of iets nu privé of publiek is, federaal of regionaal. Een burger wil gewoon een antwoord krijgen op zijn vraag, maar weet vandaag soms niet bij wie hij daarvoor moet aankloppen. We moeten daarom een uniek loket oprichten voor alle vragen en problemen. In dit digitale tijdperk moet het perfect mogelijk zijn dat loket vervolgens te linken aan de juiste dienst.’