Een kleine meerderheid van de wereldbevolking gelooft dat er nog tijd is om de opwarming van de aarde te vertragen. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent Mintel bij een groep respondenten in Brazilië, India, China, Japan, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Italië, Spanje, Zuid-Korea, Australië, Thailand, Canada, Ierland, Frankrijk, Polen en Duitsland.
Vijfenvijftigplussers bleken het meest overtuigd dat hun eigen gedrag voor het leefmilieu een positief verschil zou kunnen maken. Individuen in Brazilië, Spanje, Canada, Italië, China en Thailand toonden het sterkste geloof dat onmiddellijk handelen alsnog de mogelijkheid zou bieden om de planeet te redden.
Japan
Gemiddeld was 54 procent van de ondervraagden het erover eens dat er nog tijd rest om de planeet te redden. De onderzoekers stelden tevens vast dat 51 procent van de respondenten geloofde dat hun gedrag voor het leefmilieu een positief verschil zou kunnen maken.
In Japan blijkt het grootste pessimisme te heersen. Daar geloofde slechts 15 procent van de ondervraagden dat zijn gedrag alsnog een verschil zou kunnen maken, terwijl amper 35 procent van mening was dat er nog tijd rest om de planeet te redden.
Tegelijkertijd werd vastgesteld dat de consumenten van de bedrijven duidelijkheid verlangen over de ecologische impact van hun producten, zodat ze geïnformeerde aankoopbeslissingen kunnen maken. Onder meer bleek dat 47 procent van de respondenten aanstuurt op een verplichting van etiketten waar de ecologische impact van het product wordt vermeld.
Tegelijkertijd zegt 42 procent te wensen dat de betrokken informatie in begrijpelijke termen wordt vertaald. Daarnaast vroeg 41 percent een herkenbare certificering die de duurzame inspanningen van de ondernemingen zou moeten getuigen.
Slachtoffers
Het onderzoek bracht echter ook verschillende opvattingen over de verantwoordelijkheid voor de opwarming van de aarde aan het licht. “Consumenten vinden in het algemeen dat hun land vooral een slachtoffer van de klimaatverandering is”, stippen de onderzoekers aan. “Gemiddeld zegt 44 procent dat zijn land onder de klimaatverandering had te lijden. Daarentegen was slechts 33 procent de mening toegedaan dat zijn land tot de klimaatverandering bijdroeg.”
“Die overtuiging leeft het sterkst in Italië, waar slechts 20 procent van een bijdrage tot de klimaatverandering overtuigd is. Lage scores worden verder ook nog gehaald in Brazilië (21 procent), Zuid-Korea (24 procent) en Spanje (29 procent). Aan de andere zijde van het spectrum bevinden zich het Verenigd Koninkrijk (44 procent), Duitsland (45 procent), de Verenigde Staten (46 procent) en Canada (51 procent).”
“Het goede nieuws is dat in de meeste landen een kleine meerderheid nog steeds gelooft dat de mensheid nog een kans heeft om de planeet te redden”, voert Richard Cope, analist bij Mintel, aan. “Dat hangt nauw samen met het gevoel dat het gedrag van de consumenten mee kan helpen het verschil te maken.”
“Tegelijkertijd moet echter worden vastgesteld dat veel consumenten oplossingen zoeken die hun leven gemakkelijker kunnen maken, ook al zouden die activiteiten de planeet meer in gevaar zouden kunnen brengen.”
“Naarmate de wereldwijde temperaturen stijgen, koesteren onder meer steeds meer mensen plannen om airconditioning te installeren”, verduidelijkt Cope. “Die technologie leidt echter tot een verhoging van de uitstoot van koolstofdioxide. Hieruit blijkt dat de opwarming van de aarde een vicieuze cirkel creëert en activiteiten stimuleert die het probleem nog versterken.” (lb)