Nieuwe treinen moeten snelle verbindingen tussen Indiase steden mogelijk maken

India wil de kwaliteit van zijn treinvervoer gevoelig opdrijven. Daarvoor zal de snelheid van een aantal treinen worden opgetrokken. Maar ook wordt een vloot nieuwe treinen, in eigen land gebouwd, in dienst genomen. Dat heeft de Indiase premier Narendra Modi aangekondigd naar aanleiding van de introductie van een nieuwe trein voor het reizigersvervoer tussen Mumbai en Gandhinagar, de hoofdstad van de deelstaat of Gujarat.

De Indiase regering wil tegen augustus volgend jaar vijfenzeventig exemplaren van de Vande Bharat Express, een trein die gefabriceerd wordt door de Integrated Coach Factory (Chennai), moet alle grote industriële en zakelijke centra van het land met elkaar verbinden.

Topsnelheid

De trein heeft een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dat is een opmerkelijk cijfer, want passagierstreinen halen in het land momenteel een gemiddelde snelheid van 50 kilometer per uur. Bij het vrachtvervoer valt dat verder terug tot 25 kilometer per uur. Daardoor mist het nationale spoorwegbedrijf volgens audits aanzienlijke inkomsten.

Volgens Modi biedt de Vande Express, die zestien wagons heeft en 1.128 passagiers kan vervoeren, aan reizigers zelfs een betere reisbeleving dan het vliegtuig. Pathik Patwari, voorzitter van de Gujarat Chamber of Commerce and Industry, stelde dat de introductie van de trein veel zakenmensen zal aantrekken.

“De lange reistijden die in India met een verplaatsing met de trein tot nu toe gepaard gingen, hebben veel zakenlui afgeschrikt”, opperde Patwari. “Dat gaat met de Vande Bharat Express echter helemaal veranderen.”

De Indiase spoorwegen hebben inmiddels drie exemplaren van de Vande Express in dienst. Het nieuwe exemplaar weegt 392 ton. Dat is 38 ton minder dan de vorige exemplaren, waardoor een comfortabeler reis mogelijk zou worden. De trein zou ook door twee voet water kunnen rijden.

Een woordvoerder van treinfabrikant Integrated Coach Factory wees erop dat de Vande Express volledig in India is ontworpen en ook voor 80 procent uit lokaal vervaardigde materialen is gebouwd. De trein kost ongeveer 11 miljard roepies (135 miljoen dollar). Tegen maart volgend jaar zou de fabriek minstens zevenentwintig treinen willen bouwen.

Aanpassingen

Die productie kadert in de strategie Make in India die premier Modi heeft uitgestippeld. De Vande Express beantwoordt volgens de fabrikant op het gebied van prestaties, veiligheid en comfort aan de wereldwijde normen, maar de productie zou de helft goedkoper zijn dan elders in de wereld. Er wordt dan ook gewag gemaakt van interesse van buitenlandse partijen.

Het eerste exemplaar van de Vande Bharat Express maakte drie jaar geleden zijn debuut op de verbinding tussen Delhi en Varanasi, gevolgd door een trein voor de route tussen Delhi en Katra. Bij de bouw van de derde trein werden echter een aantal belangrijke aanpassingen doorgevoerd.

“In de trein is het geluidsniveau honderd keer lager dan in een vliegtuig”, merkte de minister daarbij op. Door de hogere snelheid legt de Vande Bharat Express de verplaatsing tussen Ahmedabad en Mumbai de verplaatsing af in amper vijf uur en vijfenveertig minuten.

Inmiddels heeft het Indiase spoorbedrijf ook de gemiddelde snelheden op het nationale netwerk met bijna 5 procent verhoogd. “Dat leidt op de trajecten tot een tijdwinst tussen tien en zeventig minuten”, luidt het. “Ook zouden 5 procent meer treinen kunnen worden ingezet.

Meer