Nieuwe energiedivisie: General Motors nog meer in vaarwater Tesla

De Amerikaanse autofabrikant General Motors biedt in de toekomst ook diensten voor het beheer en de opslag van energie, zowel voor particuliere als commerciële klanten, aan. Het concern heeft voor die activiteiten de nieuwe divisie GM Energy opgericht. Met het initiatief breidt General Motors zijn werkterrein niet alleen verder buiten zijn kernactiviteiten uit, maar de autobouwer komt hiermee ook nog meer in concurrentie van Tesla.

“General Motors betreedt met de nieuwe activiteit het hele ecosysteem van het energiebeheer”, verduidelijkt Travis Hester, bij het concern verantwoordelijk voor de uitbouw van een nieuwe pijler rond elektrische voertuigen.

“In de autosector vormt daarbij eigenlijk alleen Tesla, dat op het gebied van energiebeheer een sterke activiteit heeft ontwikkeld, concurrentie. Er kunnen tussen GM Energy en Tesla dan ook heel wat gelijkenissen worden gevonden.”

Ultium

Tesla zette zeven jaar geleden een eigen divisie voor de opwekking en opslag van energie op. Die activiteit, die onder meer energievoorziening door zonnepanelen en stationaire batterijen omvat, realiseerde vorig jaar een omzet van 2,8 miljard dollar. Daarop werd een verlies van 129 miljoen dollar geboekt.

Volgens Hester kan de volledige markt voor het beheer en de opslag van energie een waarde tussen 120 miljard dollar en 150 miljard dollar bereiken. Over de concrete omzetprognoses voor GM Energy werden echter geen prognoses geven.

GM Energy zal de bestaande openbare oplaaddienst Ultium Charge 360 met twee nieuwe eenheden – Ultium Home en Ultium Commercial – bundelen. Deze divisies richten zich op stationaire opslagbatterijen, zonnepanelen en waterstofcellen.

Ultium Home zal aan residentiële klanten stationaire batterijen, vergelijkbaar met de Powerwall van Tesla, aanbieden. Verwacht wordt dat de verkoop van de installaties eind volgend jaar van start zullen gaan. Daarmee is Ultium Home afgestemd op de lancering van de eerste elektrische Chevrolet Silverado van General Motors voor particuliere klanten.

Logische stap

Zoals ook Ford met zijn F-150 Lightning doet, zal de elektrische Silverado bij de energievoorziening in twee richtingen kunnen werken. Terwijl de installatie van Ultium Home de batterij van de auto oplaadt, kan de wagen echter ook in omgekeerde richting de woning van elektriciteit voorzien.

Ultium Commercial zal een gelijkaardig product leveren aan bedrijven. Daarbij zal onder meer ook van brandstofcellen op waterstof gebruik worden gemaakt. De bedrijven kunnen opgewekte energie tijdens periodes van piekverbruik op het net aan de nutsbedrijven terugverkopen.

GM Energy zal voor zijn activiteiten een samenwerking opzetten met SunPower Corporation, fabrikant van zonnepanelen.

“De nieuwe activiteit is voor General Motors een logische stap”, stipt Hester nog aan. “Het bedrijf heeft kerncompetenties in voertuigen, batterijen, celchemie en fabricage op schaal. Wanneer dat wordt samengevoegd met de expertise van General Motors in brandstofcellen, zijn dealernetwerk en de geconnecteerde diensten van dochterbedrijf OnStar, wordt de lancering van GM Energy een voor de hand liggend vervolg.”

(bg)

Meer