Nieuw schip bezorgt Deme monopoliepositie bij installatie offshore windturbines

In Vlissingen heeft het Antwerpse maritieme bedrijf Deme zopas de doopplechtigheid van zijn jongste schip Orion gehouden. Het schip werd ontworpen voor de bouw van offshore windturbines. De Orion kan een lading tot 30.000 ton vervoeren en is uitgerust met een kraan die tot 5.000 ton kan hijsen. Met dergelijke vermogens kan de Orion, die ongeveer 300 miljoen euro heeft gekost, volgens de eigenaar als het sterkste schip ter wereld worden omschreven.

De Orion heeft een lengte van 216 meter en een breedte van 49 meter. De diepgang van het schip bedraagt bijna 17 meter.

Oostzee

De Orion werd bij Cosco in China gebouwd, maar vervolgens in Duitsland volgens het ontwerp van de ingenieurs van Deme verder afgewerkt. Het schip zal in eerste instantie in Duitsland en de Verenigde Staten bij de bouw van offshore windmolenparken worden ingezet. In het Verenigd Koninkrijk zal op de Orion tevens beroep worden gedaan bij de ontmanteling van oude platformen voor de winning van olie en gas.

Met de bouw van de Orion wil Deme vooral inspelen op de jongste ontwikkelingen in de offshore windenergie. Om meer energie te kunnen opwekken, willen de uitbaters van deze offshore windturbineparken immers grotere molens kunnen inzetten.

Maar die installaties hebben echter ook zwaardere funderingspalen nodig. Dat blijkt eveneens uit de eerste opdracht die de Orion, voor de bouw van het nieuwe Duits windmolenpark Arcadis Ost 1 van Parkwind in de Oostzee, moet uitvoeren.

Voor dat project moet Orion ongeveer vijfentwintig funderingspalen, elk met een gewicht van ruim tweeduizend ton, in de bodem van de Oostzee heien. De palen zijn honderd meter lang en moeten ongeveer veertig meter diep in de zeebodem worden vastgezet.

Uniek

Deme benadrukt daarbij dat geen enkel ander schip ter wereld op dit ogenblik deze opdracht zou kunnen uitvoeren. De Orion plaatst de funderingspalen immers terwijl het schip blijft drijven. Tot nu toe moesten de schepen zichzelf steeds opvijzelen om zich bij die operaties van een stabiele positie te kunnen verzekeren.

Deme heeft het dan ook over een uniek schip. Het orderboek van de Orion is al tot het midden van dit decennium volledig gevuld. Momenteel wordt in Taiwan een gelijkaardig vaartuig, eveneens in opdracht van Deme, gebouwd. Dat exemplaar zou vooral voor diverse opdrachten in Azië worden ingezet.

Bij het ontwerp van de Orion kreeg ook de ecologische voetafdruk van het schip extra aandacht. De Orion kan immers zowel op vloeibaar gas als alternatieve brandstoffen varen. Bovendien wordt er gezorgd voor warmterecuperatie, waarbij de uitlaatgassen van het schip in elektrische energie worden omgezet.

Meer