Veilingen van wijnen en sterke dranken hebben bij het veilinghuis Sotheby’s vorig jaar een bedrag van 118 miljoen dollar (105 miljoen euro) opgebracht. Daarmee is een nieuw record gevestigd. Dat blijkt uit cijfers die Sotheby’s bekend heeft gemaakt. Tegenover het jaar voordien was er sprake van een stijging met 20 procent.
De absolute topverkoop het voorbije jaar werd gerealiseerd door de Schotse whisky-producent Macallan. Een fles Macallan van 72 jaar oud bracht tijdens een veiling bij Sotheby’s Londen in oktober een bedrag van 1,9 miljoen dollar op.
Romanée-Conti
Sotheby’s organiseerde vorig jaar wereldwijd 27 veilingen van wijnen en sterke dranken.
‘Er bleek bij de verzamelaars een gezonde interesse voor wijn en sterke dranken,’ zegt Jonny Fowle, wijnspecialist bij Sotheby’s. ‘Heel wat iconische merken lieten daarbij recordverkopen optekenen.’
De veiling van de Macallan-collectie bracht in totaal 10 miljoen dollar op. Voor een fles moest daarbij een gemiddeld bedrag van 24.744 dollar worden betaald. Die prijs ligt gevoelig hoger dan het gemiddelde bedrag van 5.855 dollar dat het voorbije jaar voor een topwijn moest worden betaald.
Bij de wijnen boekte Domaine de la Romanée-Conti voor het zevende jaar op rij de sterkste verkoop. De wijngaard bracht bij de veilingen in totaal 27 miljoen dollar op. Romanée-Conti vertegenwoordigde daarmee bij 22 procent van de totale veilingopbrengsten en 25 procent van alle wijnverkopen.
Bordeaux
De Bordeaux-producenten hadden in de wijnverkopen een aandeel van 26 procent, tegenover 46 procent het jaar voordien. Het verkochte volume bleef nochtans relatief constant, maar de gemiddelde prijs per fles viel met 36 procent terug. Daarentegen liep het aandeel van de Bourgogne-wijnen van 42 procent tot 50 procent op. Het volume steeg met 29 percent, terwijl de gemiddelde prijs per fles met 12 procent opliep.
‘Er mag echter verwacht worden dat de Bordeaux-verkopen de volgende jaren opnieuw een groter aandeel in de opbrengsten zullen opeisen,’ aldus Sotheby’s. ‘De aanvoer van Bourgogne-wijnen zal immers wellicht opnieuw toenemen, terwijl tegelijkertijd voor Bordeaux-flessen waarschijnlijk grotere bedragen zullen worden betaald.’
Sterke dranken hadden in de verkopen een aandeel van 13 procent, gevolgd door Champagne (5 procent) en Rhône-wijnen (3 procent)