Netflix sluit deal met American Football-competitie NFL om live wedstrijden te streamen

Netflix heeft een nieuwe grote stap gezet in de wereld van live sport. De streamingdienst sloot zojuist een deal met de NFL, de grootste Amerikaanse sportcompetitie, om dit jaar twee wedstrijden live uit te zenden op Kerstmis. Ook de komende jaren zullen er wedstrijden te zien zijn op Netflix.

Waarom is dit belangrijk?

Hoewel Netflix lang zei dat het geen interesse had in live sportuitzendingen, lijkt het de laatste tijd van gedachten veranderd. Zo sloot het een monsterdeal met de WWE om vanaf 2025 wekelijks WWE Raw uit te zenden. Daarnaast toont de streamingdienst binnenkort de veelbesproken bokswedstrijd tussen Jake Paul en Mike Tyson. Door nu ook in te zetten op American Football toont Netflix nog meer ambitie. Vooral in de Verenigde Staten kent de NFL zijn gelijke niet qua populariteit.

Het nieuws: De deal van Netflix met de NFL omvat minstens vier wedstrijden. Het gaat telkens om de wedstrijden uit de reguliere competitie op Kerstmis. Op woensdag 25 december 2024 zal Netflix twee wedstrijden streamen, in 2025 en 2026 gaat het minstens om één wedstrijd. Het is niet geweten hoeveel Netflix voor deze deal met de NFL betaalt.

Wat betekent deze deal voor Netflix?

  • Door deze deal met de NFL koopt Netflix zich in in de populairste sport uit de Verenigde Staten. Wedstrijden uit de NFL domineren al jarenlang de lijst met best bekeken uitzendingen in de VS. Zo trokken de drie wedstrijden op Kerstmis vorig seizoen gemiddeld 28,7 miljoen kijkers.
  • Deze strategie toont aan dat Netflix nog meer wil inzetten op live evenementen. Naar eigen zeggen creëren die “culturele momenten”. Naast live sport focust Netflix ook al enige tijd op live comedy. Het voordeel van live-uitzendingen is dat de streamingdienst meer adverteerders kan aantrekken. Met de invoering van een abonnement met reclame heeft Netflix enkele jaren terug al besloten deze inkomstenbron aan te boren.

Wat betekent deze deal voor sportfans?

  • Nu Netflix jaarlijks minstens één wedstrijd uit de NFL zal uitzenden, wordt het voor diehardfans van American Football in de Verenigde Staten nog moeilijker om alles te bekijken. Er zijn niet alleen de televisiepartners die elk hun deel van de wedstrijden uitzenden. Daarnaast zijn er met Netflix, Peacock, Amazon en ESPN+ ondertussen al vier streamingdiensten die een deel van de rechten wisten te verwerven.
  • Een NFL-fan die volgend seizoen in de Verenigde Staten alle matchen wil kijken, zal daarvoor 855,86 dollar (787 euro) moeten betalen.
  • Dat alles brengt de totale jaarlijkse waarde van de rechten van de NFL op meer dan 11 miljard dollar (10,1 miljard euro).
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.