Nauwelijks toestellen in de lucht, en toch vielen er meer doden bij vliegtuigongelukken het afgelopen jaar

Vorig jaar zijn wereldwijd bij vliegtuigongevallen meer mensen om het leven gekomen dan het jaar voordien. Nochtans ging de luchtvaart vorig jaar onder invloed van de coronacrisis door een diep dal, waarbij veel minder vliegtuigen in de lucht waren en ook het aantal reizigers, vooral internationaal, beperkt bleef.

Dat blijkt uit een rapport van het Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (Jacdec) in Hamburg, gebaseerd op een analyse van de ongevallenstatistieken over commerciële vliegtuigen met een gewicht van minstens 5,7 ton of meer dan twintig zitplaatsen.

Tegenstrijdigheid

Vorig jaar kwamen bij ongevallen in de commerciële luchtvaart in totaal 318 mensen om het leven. Daarmee eiste de luchtvaart vorig jaar vijfentwintig slachtoffers meer dan het jaar voordien. Tegelijkertijd kon echter wel van een kleiner aantal dodelijke crashes gewag worden gemaakt. Er werden vorig jaar in totaal immers slechts negen dodelijke ongevallen geregistreerd, vergeleken met zevenentwintig crashes met een fatale afloop twee jaar geleden.

‘Deze tegenstrijdigheid kan vooral worden verklaard door het feit dat het merendeel van de dodelijke slachtoffers vorig jaar aan amper twee crashes was gelinkt,’ verduidelijkt Jan-Arwed Richter, oprichter van Jacdec.

‘In januari werd een passagiersvliegtuig van Ukraine International Airlines boven Teheran in Iran neergeschoten. Bij die crash kwamen 176 mensen om het leven. Iran gaf uiteindelijk toe onbedoeld verantwoordelijk te zijn voor de crash van de Boeing 737-800 van de Oekraïense maatschappij. Het leger zou het vliegtuig per ongeluk hebben neergehaald. 

In mei stortte vervolgens een vliegtuig van Pakistani Airlines in een woonwijk in Karachi neer. Bij dat ongeval kwamen 97 mensen aan boord van een Airbus A320 om het leven. Op de grond verloor een persoon zijn leven. De crash werd aan een menselijke fout toegeschreven. Zowel de piloten als de verkeersleiders zouden hebben nagelaten de voorgeschreven protocollen te volgen.

Bij een ongeval in de Indiase stad Chennai met een Boeing van Air India kwamen in augustus nog eens twintig mensen om het leven. Het toestel bleek op de luchthaven van Chennai bij het opstijgen de verkeerde startbaan te hebben gekozen.

Training

De International Air Traffic Association (IATA) raamt dat de wereldwijde vliegactiviteit onder invloed van de coronacrisis over het hele jaar in vele regio’s met nagenoeg 70 procent is gedaald. ‘Daardoor tonen de ongevallenstatistieken van het luchtvaartverkeer dit jaar slechter dan normaal,’ merkt Richter op. ‘De wereldwijde luchtvaarttrafieken zijn immers door de uitbraak van het coronavirus vrijwel stilgevallen. Er konden dus niet veel ongevallen gebeuren.’

‘Deze tegenstrijdigheid toont echter het extreem hoge veiligheidsniveau dat de luchtvaart de voorbije jaren heeft bereikt. Amper één enkel ongeval kan beslissen of de ongevallenstatistieken tot positieve of negatieve conclusies aanleiding geven. Dit toont anderzijds meteen ook aan dat de kans op een ongeval met een vliegtuig in het algemeen bijzonder klein is.’

Luchtvaartexperts maken zich echter zorgen over de periode na het einde van de coronacrisis. ‘Een beperkte luchtvaartactiviteit, zoals nu het geval is, heeft ook voor de piloten belangrijke gevolgen,’ zegt de Zuid-Afrikaanse luchtvaartexpert Flippie Vermeulen. ‘De piloten hebben constant training nodig. Een minimumaantal vlieguren voor het behalen van een vergunning is daardoor lang niet meer voldoende.’

‘Het is daarom belangrijk dat de luchtvaartmaatschappijen tijdig voor de doorstart plannen maken voor bijkomende trainingen voor piloten die dit jaar niet regelmatig hebben gevlogen,’ waarschuwt ook de Duitse luchtvaartexpert Cord Schellenberg.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20