Aantal doden bij vliegtuigcrashes is vorig jaar gehalveerd

Het voorbije jaar zijn bij crashes met grote commerciële vliegtuigen in totaal 257 mensen om het leven gekomen. Het jaar voordien hadden vliegtuigongevallen 534 levens geëist.

Het rapport van het bureau telde vorig jaar 86 ongevallen met grote commerciële vliegtuigen. Acht incidenten kenden een fatale afloop. Het jaar voordien waren er 160 ongevallen geregistreerd. Toen moesten bij dertien crashes doden worden betreurd. Dat heeft het gespecialiseerde adviesbureau To70 berekend.

737Max

‘Het voorbije jaar leidden per miljoen verplaatsingen slechts 0,18 vluchten tot een crash met een dodelijke afloop,’ aldus nog het rapport. ‘Dat betekent een gemiddelde van één dodelijk ongeval per 5,58 miljoen verplaatsingen. Dat is een aanzienlijke verbetering tegenover het jaar voordien.’

‘Men kan zeggen dat 2019 één van de veiligste jaren – ondanks de crash met de 737Max – uit de geschiedenis van de commerciële luchtvaart was,’ voert de consulent aan.

‘De crash met een Boeing 737Max van Ethiopian Airlines in maart vorig jaar heeft 157 mensen gedood. Die ramp zorgde vorig jaar wereldwijd voor meer dan de helft van alle overlijdens door vliegtuigongevallen.’

‘De voorbije twee decennia is het aantal overlijdens door vliegtuigcrashes wereldwijd sterk gedaald, ook al heeft het aantal reizen een grote toename gekend,’ merkte eerder ook al het Aviation Safety Network op. ‘In 2005 eisten crashes met commerciële passagiersvliegtuigen nog 1.015 levens.’

2017

Reuters merkt op dat 2017 tot nu toe het veiligste jaar uit de wereldwijde luchtvaartgeschiedenis was. Toen werden slechts twee ongevallen met dodelijke afloop, telkens met regionale turboprop-toestellen, geregistreerd. Daarbij kwamen dertien mensen om het leven. Bij de grote passagiersvliegtuigen werd toen geen enkele fatale crash opgetekend.

Het voorbije jaar eindigde met een ongeval met een Fokker 100 van de Kazachse maatschappij Bek Air. Dat toestel stortte de laatste week van december kort na het opstijgen nabij Almaty neer. Daarbij verloren twaalf mensen het leven.

In mei vonden op de luchthaven Sheremetyevo in Moskou nog eens 41 inzittenden de dood toen een Russisch Sukhoi Superjet 100 bij een noodlanding in brand vloog.

Het rapport houdt in zijn statistieken rekening met slachtoffers bij passagiers, bemanningsleden en personen op de grond. To70 kijkt daarbij naar de commerciële vliegtuigen die door de meeste luchtvaartmaatschappijen worden ingezet.

Kleinere vliegtuigen, zoals de Cessna Caravan en enkele kleinere turboprop-vliegtuigen, worden niet meegeteld.

Meer