“Muzieksector krijgt het moeilijk om successen van de jaren negentig te benaderen”

Hoewel er alom gewezen wordt op de sterke prestaties van de muziekindustrie, liggen de inkomsten van de opgenomen muziek lang niet in de buurt van hun vroegere pieken. Dat zegt Paul Resnikoff, oprichter van de gespecialiseerde nieuwssite Digital Music News, zich baserend op cijfers van de Recording Industry Association of American (RIAA). Het is volgens hem zelfs de vraag of die vroegere successen ooit nog wel kunnen worden benaderd.

“De gegevens tonen dat opgenomen muziek vorig jaar in de Verenigde Staten een omzet van 12,2 miljard dollar genereerde”, verduidelijkt Paul Resnikoff. “Dat bedrag ligt echter 46,2 procent lager dan de inkomsten die het laatste jaar van de vorige eeuw konden worden gemeld. Men kan dus moeilijk beweren dat de muzieksector inmiddels opnieuw zijn vroegere succesniveaus evenaart.”

Livecircuit

“De cijfers, gecorrigeerd voor de inflatie, vertellen immers een heel ander verhaal. De inkomsten uit de opgenomen muziek hebben zeker en vast verbetering laten optekenen tegenover de dalperiode van vijf jaar geleden, toen de inkomsten beneden de grens van 10 miljard dollar terugvielen, maar er is nog altijd een groot verschil met de omzetten die de tweede helft van de jaren negentig van de voorbije eeuw konden worden geregistreerd.

“Natuurlijk bestrijkt de sector een groter gebied dan alleen de opgenomen muziek”, erkent Resnikoff. “Streamingplatforms zoals Spotify en sociale mediakanalen zoals Facebook worden alom geprezen als promotoren voor liveconcerten, die grote organisatoren zoals Live Nation gigantische winsten hebben opgeleverd.”

“Maar toen het livecircuit door de uitbraak van de coronacrisis vorig jaar tot stilstand kwam, werd de focus abrupt weer opnieuw naar de opgenomen muziek, met zijn kenmerkende problemen, teruggeschoven.”

“Vroeger was het opgenomen werk voor muzikanten de belangrijkste bron van inkomsten. Dat was de voorbije jaren, dankzij een bloeiend concertcircuit, echter veranderd. Onder invloed van de coronacrisis moet er echter opnieuw vooral op de inkomsten uit opgenomen muziek worden gerekend.”

“Maar meteen komt ook het probleem van de deprimerend lage streaming-royalty’s voor artiesten opnieuw scherper aan de oppervlakte. Uit gegevens blijkt dat de betalingen bij Spotify per stream een bedrag tussen 0,003 dollar en 0,005 dollar opleveren.”

Rechten

“Spotify legt de verantwoordelijk routinematig bij de grote muzieklabels, terwijl het bedrijf zelf uitbatelingen van miljarden dollar royalties rapporteert”, betoogt Resnikoff. “Waar ook de verantwoordelijkheid ligt, het blijft een feit dat muzikanten onmogelijk op hun inkomsten uit de streaming van hun werk kunnen overleven.”

“Dat heeft er ook toe geleid dat heel veel muzikanten zich de voorbije periode verplicht hebben gezien de intellectuele eigendom op hun werk te verkopen. Onder meer rocklegende David Crosby gaf toe de rechten op zijn werk te hebben moeten verkopen om te overleven.”

“Streaming kan uiteraard nog groeien, waarbij vooral gerekend wordt op een sterke toename van de betalende abonnementen”, erkent Resnikoff. “Maar tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat de groei bij Spotify met een vertraging wordt geconfronteerd. Indien die evolutie een indicatie is van de toekomstige trends, kan het voor de muzieksector bijzonder moeilijk worden om nog ooit met de successen van het einde van de voorbije eeuw heraan te knopen.”

(am)

Meer