Modegoeroe Anna Wintour: ‘Coronacrisis kan einde betekenen van wegwerpmode’

Anna Wintour, de hoofdredactrice van het modeblad Vogue en een van de meest toonaangevende stemmen in de modewereld, denkt dat consumenten na de coronacrisis anders zullen omgaan met mode. De zogenaamde fast fashion, of wegwerpmode, van ketens als H&M en Forever 21 zal verdwijnen, klinkt het.

Dat zegt ze in een interview met de Amerikaanse zakenzender CNBC.

Ze verwijst naar de vele faillissementen en bijna-faillissementen van kledingwinkels de afgelopen weken. ‘Alle kleine winkels, zowel in het luxe- als in het goedkope segment, hebben het moeilijk omdat er geen geld binnenkomt’, zegt ze. Daarom ging Vogue een samenwerking aan met de e-commercegigant Amazon voor een digitale etalage die werken van minder bekende designers in de aandacht plaatst.

‘Maar ik denk dat deze crisis de industrie even op pauze zet’, zegt ze. ‘Iedereen is aan het herbekijken waar mode voor staat, wat het betekent en wat het zou moeten zijn. Ik denk dat dit een mooie kans is voor iedereen om weer wat trager te werken, minder te produceren en de wereld opnieuw kennis te laten maken met de creativiteit en passie van mode. En hopelijk minder de nadruk te leggen op snelheid en telkens met iets nieuws te moeten komen.’

Vrijetijdskledij

Anderzijds denkt Wintour wel dat er meer vraag zal komen naar vrijetijdskledij nu meer mensen van thuis uit zullen werken. Maar volgens haar zal dat niet ten koste gaan van de vraag naar luxekledij. ‘Er zal meer dan ooit een nood zijn om ons op te maken en uit te gaan als we voor het werk hele dagen binnen zitten’, besluit ze.

Wintour, die al sinds 1988 aan het hoofd staat van Vogue, is niet de eerste die ervoor pleit om wegwerpmode af te schaffen. Experts vragen al langer om die kleren niet meer te kopen door de effecten ervan op het milieu. De productie ervan kost enorm veel CO2 en leidt tot een gigantische afvalberg.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.