Amazon goes Vogue: Bezos snelt modewereld ter hulp

Amazonbaas Jeff Bezos, het modemagazine Vogue en de Council of Fashion Designers of America richten ‘Common Threads: Vogue x Amazon Fashion’ op, een webwinkel die het werk van een twintigtal onafhankelijke designers gaat verkopen. Dat meldt de New York Times.

De samenwerking komt als een reddingsboei voor modemerken voor wie het faillissement dreigt. Nu de coronacrisis hen opscheept met massa’s onverkochte voorraden en geannuleerde bestellingen. Amazon krijgt een commissie van 17 procent op elke verkoop. Wel absorbeert het naast de maandelijkse kosten die het in rekening brengt voor doorverkopers ook het voorraadbeheer, en de verpakkingskosten. 

Is Amazon zeker geen merk dat hoog staat aangeschreven in de modewereld, dan hebben kleinere designers niet echt de keuze. In Amazon vinden ze een partner met een gigantisch klantenbestand en misschien wel de meest efficiënte logistieke basis wereldwijd.

Vijand van de modewereld wordt zijn redder

Amazon wordt vaak als de vijand van de designerwereld gezien, vanwege zijn dominantie in de verkoop van prêt-àporter-kleding. Grote modemerken als LVMH sloegen in het verleden elk aanbod tot samenwerking met enthousiasme af. Vanwege ‘niet compatibel met onze luxemerken’ . Maar door de zeer gesloten designermodewereld nu ter hulp te snellen positioneert Bezos zich als een redder van een gemeenschap die tot nog toe zeer wantrouwend tegenover hem stond. Velen vragen zich dan ook af of haute couture het volgende slachtoffer wordt dat zich nu in Amazons gewillige armen stort.

Niet enkel de designers krijgen dankzij Amazon zuurstof toegediend. Ook Vogue profiteert van een nieuwe inkomstenstroom. Die komt goed van pas. Uitgever Condé Nast kondigde eerder deze week nog 100 ontslagen aan vanwege dalende inkomsten. Nog eens 100 werden met onbetaald verlof gestuurd.

Meer