Zes op de tien Belgische 25- tot 35-jarigen zijn van plan te investeren in spullen voor hun ‘home office’. Daarmee is die leeftijdsgroep beduidend enthousiaster over thuiswerk dan de 55-plussers.
Dat blijkt uit het Belgische luik van een internationale enquête van online marketeer Selligent, afgenomen bij 5.000 consumenten in de VS, het VK en zes EU-landen waaronder België.
Overal, behalve in Frankrijk, verwacht een meerderheid van de ondervraagden dat thuiswerken structureel deel zal uitmaken van hun toekomst, ook na de enorme boost als gevolg van de coronacrisis. In België gaat het om 54 procent van de respondenten. In Zuid-Europa denkt zelfs twee op de drie werknemers dat werken van thuis uit een blijver is. Vooral in de IT-sector wordt aangenomen dat thuiswerk voortaan de norm is.
Millennials versus babyboomers
De Consumer Index van Selligent wijst wel op verschillen tussen generaties. Het zijn vooral de generaties Z (18 tot 24 jaar) en Y (25 tot 35) die verwachtingen koesteren over permanent thuiswerk. De generatie X (36 tot 54) doet dat in iets mindere mate, terwijl bij de boomers (55 tot 57) het enthousiasme het kleinst is. ‘De ouderen gaan er net iets meer vanuit dat we ooit weer massaal en voltijds terug naar kantoor trekken’, concludeert de online marketeer uit de enquêteresultaten.
De generatiekloof blijkt ook uit de aankoopplannen. Ongeveer zes op de tien (57,7 procent) van de Belgische millennials gaan op zoek naar aankopen om hun nieuwe thuiswerk-levensstijl comfortabeler te maken. Bij de 55-plussers is dat minder dan twee op de tien (19,1 procent).
Twee concrete voorbeelden zijn bureaustoelen en externe schermen voor de laptop. Bij de 55-plussers is amper 2,6 procent bereid om de komende maanden daarin te investeren, terwijl bij de jongere generaties de belangstelling veel hoger is.
Lees ook: Gaan we ooit terug naar kantoor? Bedrijven zetten zich klaar voor structureel thuiswerk