Mijlpaal: Mercedes-Benz rijdt duizend kilometer zonder batterij te moeten heropladen

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz streeft ernaar om elektrische auto’s te produceren die per honderd kilometer slechts 10 kilowattuur energie verbruiken. Met dat verbruik zouden de toekomstige modellen van Mercedes-Benz een derde zuiniger zijn dan de gemiddelde consumptie die de gemiddelde elektrische autovloot momenteel laat optekenen.

Dat heeft Markus Schäfer, technisch directeur van Mercedes-Benz, gezegd in een commentaar op een testrit die Mercedes-Benz met zijn prototype Vision EQXX tussen Sindelfingen in Duitsland en Cassis aan de Franse Côte d’Azur heeft georganiseerd.

Commerciële markt

Bij die testrit slaagde de Vision EQXX erin om een afstand van duizend kilometer af te leggen zonder de batterij van het voertuig opnieuw te moeten opladen. De wagen maakte tijdens de recordrit bovendien gebruik van een batterij die in volume de helft kleiner was dan het exemplaar dat Mercedes-Benz momenteel in zijn topmodel EQS heeft ingebouwd.

Schäfer beloofde daarbij dat een aantal onderdelen van de Vision EQXX de volgende twee tot drie jaar hun weg naar de vloot van Mercedes-Benz voor de commerciële markt zullen vinden.

“Een efficiënt ontwerp vormt de sleutel tot het maximaliseren van de actieradius van een elektrische auto”, benadrukte Schäfer. “In eerste instantie optimaliseren we de efficiëntie van de technologie. Daarna wordt gekeken hoeveel batterijmodules in de auto worden geplaatst.”

Schäfer benadrukte daarbij tevens dat klanten op basis van hun specifieke behoeften moeten kunnen beslissen over de grootte van de batterij die in de wagen zal worden ingebouwd.

Laadinfrastructuur

De reis tussen Sindelfingen en Cassis nam elf en een half uur in beslag. De Vision EQXX verbruikte tijdens dit rit 8,7 kilowattuur energie per honderd kilometer. De wagen was daarmee ongeveer twee keer zuiniger dan de modellen die Mercedes momenteel op de markt heeft.

De Vision EQXX laat daarbij ook het Model S 60, de auto met de langste actieradius in de gelederen van de Amerikaanse autofabrikant Tesla, ver achter zich.

Met een afstand van 768 kilometer heeft de EQS van Mercedes de grootste actieradius die op de markt van de elektrische wagens momenteel kan worden aangeboden. Dat blijkt uit statisitieken van het vergelijkingsplatform Carwow. Het Model S van Tesla volgt op een tweede plaats met 652 kilometer.

“Autobouwers zullen zich de volgende periode nog verder op de toename van de actieradius toespitsen”, merkt Schäfer op. “Daarna zal echter een stagnatie volgen.”

Op een bepaald ogenblik zal het netwerk van de laadinfrastructuur immers een even grote dichtheid kennen als de huidige benzinestations. Dan is een verdere verbetering van het bereik niet langer nodig.” Hij gaf echter niet aan op welk bereik Mercedes-Benz in zijn toekomstige modellen wil mikken.

(kg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20