Markten:
Markten inladen...

DONDERDAG 06 AUG

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Merkwaarde Amazon is door coronacrisis nog gestegen

Logo Business AM
Tech

01/07/2020 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

Amazon was voor vele consumenten tijdens de coronacrisis een handige oplossing. - Lorenzo Carnero/Zuma Press

De Amerikaanse online retailer Amazon heeft de sterkste merknaam van de wereld. Dat blijkt uit een rapport van consulent Kantar. Ook vorig jaar voerde het Amerikaanse bedrijf de ranglijst aan. Amazon heeft nu een merkwaarde van 415,9 miljard dollar. Dat cijfer is op één jaar tijd met bijna een derde gestegen. Het bedrijf heeft volgens Kantar dan ook van de coronacrisis kunnen profiteren.

Ook Apple behoudt met een waarde van 415,9 miljard dollar zijn tweede plaats. Google valt echter met een bedrag van 323,6 miljard dollar van een derde naar een vierde plaats terug. Het bedrijf wordt voorbijgestoken door Microsoft (326,5 miljard dollar), dat immers met zijn software voor vele thuiswerkers tijdens de coronacrisis een efficiënte hulp is gebleken.

Visa sluit met met een waarde van 186,8 miljard dollar de top vijf af. Daarna volgen Alibaba (152,5 miljard dollar), Tencent (150,9 miljard dollar), Facebook (147,2 miljard dollar), McDonald’s (129,3 miljard dollar) en MasterCard (108,1 miljard dollar).

Online

‘Het nieuws over de uitbraak van de coronacrisis deed in maart de waarde van veel aandelen kelderen,’ aldus Kantar. ‘Anderzijds kenden online dienstverleners zoals Amazon een sterke opstoot. Nadat vele fysieke winkels hun deuren moesten sluiten, waren zij voor de consument vaak de enige uitweg.’

‘De grote vraag naar thuisbezorging zette de logistieke mogelijkheden van Amazon weliswaar onder een grote druk. Maar anderzijds kon het bedrijf hierdoor ook zijn sterkte bevestigen.’

‘Merken die consumenten de mogelijkheid boden zich door de coronacrisis te navigeren en daarbij gemak en comfort garandeerden, zijn over het algemeen in waarde gestegen of hebben in ieder geval beter gepresteerd dan hun categorie,’ zegt Kantar nog.

‘Tencent, dat zijn merkwaarde op één jaar tijd met 16 procent zag groeien, is daarvan een bewijs. Datzelfde geldt trouwens ook voor JD.com, dat zijn waardering met 24 procent tot 25,5 miljard dollar zag oplopen.’

Het Chinese videoplatform TikTok was binnen de top honderd met een bedrag van 16,9 miljard dollar de hoogste nieuwkomer. Het Chinese bedrijf heeft inmiddels al een grotere merkwaarde dan ondernemingen zoals Kentucky Fried Chicken (KFC), Uber en Adidas.

De totale waarde van de merken in de top honderd bereikte een niveau van 5.000 miljard dollar. Dat vertegenwoordigde een stijging met 5,9 procent tegenover vorig jaar. Voor de uitbraak van de coronacrisis was voor dit jaar op een toename met 9 procent gerekend.

Source: CNBC


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks