40 procent van de Belgen komt digitaal versterkt uit de coronacrisis

En toen moesten we plots allemaal telewerken. Zelfs wie nog nooit van Skype had gehoord of niet wist hoe de laptop aanzetten, werd door corona in het diepe gegooid. Voor 4 op de 10 Belgen leverde die digitale spoedcursus vruchten af, blijkt uit onderzoek van telecomprovider Telenet.

Dat u meer tijd online spendeerde dan voor de coronacrisis, zal u wellicht niet verbazen. Tot 61 procent meer zelfs. Vooral de oudere generatie zag een merkbaar verschil, zo blijkt uit het onderzoek van Telenet, dat 800 mensen heeft bevraagd. Babyboomers zien vooral dat ze in meer tijd online spenderen voor recreatieve doeleinden. Bij de jongere generatie slorpt het werk meer van hun digitale tijd op.

Videobellen en -daten

Wat doen we zoal met die tijd, behalve werken? Bijna de helft van de Belgen zocht recepten of sporttactieken op. We gingen ook meer online quizzen, streamen en vooral gamen. Daarnaast wordt er vooral veel gevideobeld. 6 op de 10 Belgen deed dat meer tijdens de quarantaine, vooral via Whatsapp of Facebook Messenger.

Ook ons liefdesleven kreeg een digitale boost. 16 procent van de Belgen ging vaker online daten. Vooral mannen deden dat vaker, 22 procent. Vrouwen dan weer iets minder, met 9 procent.

4 op 10 Belgen ging vaker online gamen dan eerst. Populaire mogelijkheden zijn de Nintendo Switch game Animal Crossing. Dat raakte heel wat nieuwe gamers. We gingen trouwens ook massaal vaker muziek streamen, tot 30 procent van de Belgen deed dat vaker. Een kwart sportte met online begeleiding.

Cordcutten

Analisten dachten dat de coronacrisis ook de doorbraak zou kunnen betekenen voor cordcutters, oftewel zij die hun televisieabonnement opzeggen en hun toevlucht zoeken tot à la carte mediaspelers. Dat blijkt gedeeltelijk het geval. 1 op de 4 Belgen maakte vaker gebruik van een mediaspeler zoals een Chromecast, Apple TV of Android TV, en bij jongeren ligt dit cijfer nog hoger. 

Dat beviel: 77% van hen verwacht hun mediaspeler na de lockdown ook meer te blijven gebruiken. 1 op de 2 keek meer naar Youtube, en 1 op de 4 overweegt om aan te sluiten bij een nieuwe dienst om meer content te ontdekken. De populairste titels tijdens de lockdown? La Casa De Papel staat met stip op één, gevolgd door Tiger King, Chernobyl en Manifest.  

Meer