Mercedes-Benz opent nieuw technologiecenter; software krijgt sterkere plaats in strategie

De Duitse autofabrikant Mercedes-Benz heeft in Sindelfingen, ten zuidwesten van Stuttgart, een nieuw softwarecentrum geopend. Met de investering in de nieuwe Electric Software Hub is een bedrag van 200 miljoen euro gemoeid.

Het project vertegenwoordigt de meest recente investering van Mercedes-Benz in de versterking van zijn interne softwarecapaciteit. Over twee jaar wil de Duitse autogroep immers zijn eigen stuursysteem MB.OS op de markt brengen.

In eigen beheer

De nieuwe activiteit zou wereldwijd ruim drieduizend nieuwe banen moeten opleveren. Ongeveer 750 functies konden lokaal worden ingevuld. Het bedrijf was onder meer op zoek naar specialisten in entertainment aan boord van de voertuigen, maar ook naar experts in autonome mobiliteit.

Het nieuwe centrum maakt deel uit van een bredere inspanning van Mercedes-Benz om zijn beleid op het gebied van software verder te stroomlijnen. De onderneming wil af van een lappendeken van leveranciers die een uitgebreide waaier diensten extern aanbieden. Mercedes-Benz wil immers de kern van zijn software-architectuur zelf beheren.

“We nemen de verantwoordelijkheid voor de integratie van onze software-architectuur op”, beklemtoont Magnus Östberg, directeur software bij Mercedes-Benz. “Dat is ons belangrijkste doel. We willen niet alles in eigen beheer uitvoeren. Wij hechten een groot belang aan zijn partnerships. De onderdelen die voor Mercedes-Benz het belangrijkste zijn, willen we echter in eigen huis doen.”

Vaardigheden

Onder meer heeft Mercedes-Benz twee jaar geleden een samenwerking opgezet met het Amerikaanse bedrijf Nvidia, specialist in computer-grafiek. Die samenwerking moest een aantal functies ontwikkelen die van het systeem MB.OS onderdeel zullen vormen.

Er wordt nog opgemerkt dat Mercedes-Benz de ambitie heeft om in Duitsland, China, India, Israël, Japan en de Verenigde Staten een team van tienduizend software-specialisten uit te bouwen. Er zouden momenteel nog zeshonderd functies vacant blijven.

“Het profiel van een software-specialist is bijzonder gewild”, erkende Markus Schäfer, technologisch directeur van Mercedes-Benz. “De vraag ligt aanzienlijk hoger dan het aanbod.”

Gewezen wordt naar een onderzoek van het bureau Capgemini bij 572 automanagers. Daarbij kon worden vastgesteld dat 97 procent van de ondervraagden van mening was dat binnen vijf jaar vier op de tien werknemers van autoconstructeurs over software-vaardigheden zou dienen te beschikken.

(kg)

Meer