Mercedes-Benz opent onderzoekscentrum in Shanghai; tweede researchdivisie van Duitse groep in China

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz heeft in de Chinese metropool Shanghai een nieuw centrum voor onderzoek en ontwikkeling in gebruik genomen. Het nieuwe complex zal zich vooral op nieuwe mobiliteit toespitsen. Dat heeft Mercedes-Benz aangekondigd.

De Duitse constructeur merkte op dat het nieuwe onderzoekscentrum vooral rond connectiviteit, autonome mobiliteit en big data zal werken. Financiële details over de investering in het nieuwe complex werden niet meegedeeld.

Peking

Het nieuwe complex is het tweede onderzoekscentrum van Mercedes-Benz in China. Zeven jaar geleden opende de Duitse constructeur ook al een researchcomplex in de Chinese hoofdstad Peking.

Vorig jaar werd die entiteit nog gevoelig uitgebreid. In dat complex zijn momenteel een duizendtal technici aan de slag. Dat betekent een verdrievoudiging tegenover het oorspronkelijke personeelsbestand.

Daarmee werd het complex in Peking voor Mercedes-Benz het eerste buitenlandse onderzoekscentrum dat zich technisch kon meten met het hoofdkwartier van de researchdivisie van het concern in de Duitse stad Stuttgart.

Mercedes-Benz heeft niet meegedeeld hoeveel technici voor de nieuwe vestiging in Shanghai zullen worden aangetrokken. Het bedrijf maakte in zijn aankondiging gewag van honderden nieuwe specialisten.

Uitbreiding

Het Duitse concern is niet de eerste buitenlandse autofabrikant die zijn onderzoekscapaciteiten in China uitbreidt. Eerder al maakte de Amerikaanse autobouwer Tesla bekend een tweede gigafabriek in Shanghai en een ontwerpstudio in Peking te zullen opzetten.

Ook de Japanse constructeur Toyota heeft in China een researchinstituut opgezet voor onderzoek naar het gebruik van waterstof en andere duurzame technologieën.

Experts noemen de interesse van buitenlandse autobouwers voor de Chinese markt niet ongewoon. “China is – zowel in aanbod als vraag – immers de grootste automarkt van de wereld”, stippen zij aan. “Bovendien eist het Aziatische land ook op het gebied van nieuwe energietechnologieën steeds meer een leidinggevende functie op.”

“Ondanks de negatieve impact van de coronapandemie blijft China voor elektrische wagens de snelst groeiende markt van de wereld. Twee jaar geleden liep de verkoop van elektrische voertuigen in China met 154 procent op tegenover het jaar voordien.”

(lp)

Meer
Auto
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Meer Auto