Het raceteam Mercedes-Benz Grand Prix gaat in de toekomst meer commerciële activiteiten ontwikkelen. Het team wil daarbij ook aan externe klanten technologische diensten leveren. Dat heeft Toto Wolff, topman van Mercedes-Benz Grand Prix, aangekondigd. Wolff benadrukte daarbij dat het bedrijf over twee jaar tijd winstgevend moet zijn.
Mercedes Grand Prix kan volgens de topman dankzij een grote expertise in de optimalisering van de aerodynamica en de versterking van de efficiëntie van de motor aan klanten bijzonder waardevolle diensten aanbieden. Dat is ook het geval met de knowhow die het team heeft opgebouwd in de verwerking van grote en complexe datastromen.
Ineos Group
Door de nieuwe commerciële strategie wil Mercedes-Benz Grand Prix, dat zijn hoofdkwartier heeft in de Britse stad Brackley, tegen het midden van dit decennium een jaaromzet van 100 miljoen pond realiseren. Dat betekent een verdrievoudiging van de inkomsten die momenteel worden geboekt.
Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, heeft recent zijn aandeel in het raceteam tot 30 procent afgebouwd. Daarbij werd Ineos Group als mede-aandeelhouder aangetrokken.
‘De Formule Eén blijft op het gebied van marketing voor Daimler van bijzonder groot belang,’ merkt het persbureau Bloomberg op. ‘Door de afbouw van zijn belang krijgt Daimler echter relatief meer waarde voor zijn inbreng. Bovendien wordt het raceteam door die beslissing aangezet om een eigen omzet buiten de internationale racesport op te bouwen.’
Mercedes is een van de meest succesvolle raceteams in de wereld. Lewis Hamilton, sterpiloot van Mercedes, heeft de voorbije zeven jaar zes wereldtitels behaald. De zevende titel ging naar zijn toenmalige teamgenoot Nico Rosberg. Die dominantie staat volgend jaar echter voor een nieuwe uitdaging. Er worden immers budgetplatfonds ingevoerd om de concurrentie nieuw leven in te blazen en het duurzaam karakter van de Formule 1 te versterken.
Elektrische sportwagens
Mercedes-Benz maakt niet alle uitgaven voor zijn operaties in de Formule 1 bekend. Maar Daimler schat dat het raceteam vorig jaar meer dan 1,5 miljard dollar aan reclamewaarde heeft gegenereerd. Ola Källenius, topman van Daimler, ziet het team ook als een waardevol testlaboratorium voor hybride motortechnologie.
Naast externe projecten heeft Mercedes Grand Prix ook met zusterbedrijf AMG de samenwerking verder versterkt. Deze collaboratie moet het aanbod van volledig of gedeeltelijk elektrische sportwagens versterken. ‘Rijke klanten zullen volgend jaar de resultaten daarvan kunnen ervaren,’ aldus Bloomberg. ‘Dan zullen een hybride wagen en de supercar Project One worden gelanceerd.’