De Duitse autobouwer Mercedes-Benz gaat zich verder concentreren op zijn meest luxueuze modellen. Bovendien zal het bedrijf meer software in eigen huis halen, zodat hogere kosten en drempels in de toeleveringsketen kunnen worden aangepakt. Deze problemen blijven immers het rendement van het bedrijf bedreigen. Dat heeft het management van Mercedes-Benz gezegd in een commentaar op de presentatie van de resultaten van het voorbije jaar.
De Mercedes-Benz Group, die na de recente afsplitsing van Daimler alleen nog personenauto’s en bestelwagens bouwt, realiseerde vorig jaar een omzet van 168 miljard euro, tegenover 154 miljard euro inkomsten het jaar voordien. Het Duitse concern kon daarbij ook nieuwe verkooprecords bij zijn subdivisies Maybach, AMG en G-Klasse melden.
Hogere prijsklasse
De jaarwinst van het bedrijf liep van 6,8 miljard euro naar 13,9 miljard euro op. Het positieve resultaat werd versterkt door een hogere omzet uit de verkoop van auto’s uit de hogere prijsklasse en elektrische personenwagens, die respectievelijk een stijging met 30 procent en 64 procent lieten optekenen.
De Duitse autofabrikant verkocht vorig jaar ruim 2,3 miljoen wagens. Dat was 5 procent minder dan het jaar voordien. Die daling moet worden toegeschreven aan tekorten in de toeleveringsketen, die de productie afremden.
De impact van die problemen werden echter afgezwakt door een toename van de vraag naar duurdere modellen. De omzet per verkocht model bedroeg vorig jaar gemiddeld 49.800 euro. Dat was 26 procent meer dan drie jaar geleden, voor het uitbreken van de coronapandemie.
“Het bedrijf blijft zijn basis voor de aankoop van halfgeleiders uitbreiden”, stipte Harald Wilhelm, financieel directeur van Mercedes-Benz, aan. “Er wordt bovendien een reserve aangelegd om productie tegen aanhoudende knelpunten te beschermen.”
Ondanks die moeilijkheden denkt Mercedes-Benz dit jaar zijn verkoop met 10 procent te kunnen opvoeren. Er zal volgens Wilhelm immers prioriteit worden geschonken aan de productie van de modellen uit de hogere prijsklasse. Die strategie moet volgens Ola Källenius, chief executive van Mercedes-Benz, het imago van het concern als luxemerk versterken.
Software
Källenius verdedigde ook de beslissing van Mercedes-Benz om meer software in eigen huis te gaan ontwikkelen. “Die kost ligt niet hoger dan moet worden betaald voor de aankoop van componenten van verschillende partners”, beklemtoonde de topman. “Maar de ontwikkeling van software in eigen huis is wel een betere manier om de uitgaven te beheersen.”
“De voorbije twintig tot dertig jaar heeft Mercedes-Benz een lappendeken aan software van een grote reeks leveranciers gekocht. Mercedes-Benz heeft echter beslist om op dit vlak zijn lot in eigen handen te nemen en zelf cruciale softwarepakketten uit te bouwen.”
Tenslotte zei Mercedes-Benz te verwachten dat de omzet dit jaar een lichte stijging zal kennen. “De knelpunten in de toeleveringsketen nemen af, maar het is te vroeg om te kunnen voorspellen wanneer er een einde zou komen aan het wereldwijde tekort aan halfgeleiders”, klonk het daarbij.
(lp)