Controverse rond Prada sandalen


Key takeaways

  • Prada’s leren sandalen van 844 dollar (720 euro) veroorzaakten controverse door hun sterke gelijkenis met de eeuwenoude Kolhapuri-slippers uit India.
  • Het modehuis gaf toe dat het ontwerp geïnspireerd was op traditioneel Indiaas schoeisel, maar erkende de culturele oorsprong aanvankelijk niet publiekelijk.
  • Het incident benadrukt het belang van het respecteren en erkennen van culturele tradities wanneer merken inspiratie putten uit andere culturen.

Controverse rond de sandalen

Prada kreeg kritiek na de presentatie van leren sandalen met een gevlochten patroon dat sterk lijkt op de traditionele Kolhapuri-slippers. Die worden al eeuwen met de hand gemaakt in de Indiase staat Maharashtra en kosten gemiddeld zo’n 12 dollar. Prada’s versie daarentegen werd in de markt gezet voor 844 dollar (720 euro).

De gelijkenis leidde tot beschuldigingen van culturele toe-eigening. Indiase ambachtslieden en politici verweten het Italiaanse modehuis dat het geen eer betoonde aan de oorsprong van het ontwerp. De ophef werd gevoed door het feit dat Prada in eerste instantie geen verwijzing maakte naar de herkomst van de sandaal.

Prada erkent Indiase inspiratie

Lorenzo Bertelli, hoofd sociale verantwoordelijkheid bij Prada en zoon van de oprichters, reageerde op de kritiek met een brief aan de Kamer van Koophandel van Maharashtra. Daarin gaf hij toe dat het ontwerp geïnspireerd is op Indiaas ambachtelijk schoeisel met een rijke geschiedenis.

Volgens Bertelli bevinden de sandalen zich nog in een vroeg ontwikkelingsstadium en zijn ze nog niet gecommercialiseerd. Prada verklaarde bereid te zijn tot dialoog met lokale Indiase ambachtslieden. Ook wil het merk vervolgafspraken organiseren om tot een constructieve samenwerking te komen.

Groeiende invloed Indiase cultuur

In een officiële verklaring liet Prada weten vakmanschap, erfgoed en designtradities wereldwijd te waarderen. De controverse benadrukt hoe traditionele Indiase ontwerpen steeds vaker opduiken in collecties van luxemerken.

Zo bracht het juwelenhuis Bulgari recent een mangalsutra op de markt een ketting die traditioneel door gehuwde hindoevrouwen wordt gedragen, met een prijskaartje van 16.000 dollar. Dergelijke producten zetten Indiaas vakmanschap internationaal in de kijker, maar roepen ook vragen op over erkenning en authenticiteit.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.