Meerderheid consumenten reageert positief op artificiële intelligentie

Een meerderheid van de consumenten heeft inmiddels al met artificiële intelligentie kennis gemaakt. Bovendien kan de technologie in het algemeen op positieve reacties rekenen. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Capgemini, gebaseerd op een enquête bij tienduizend consumenten in tien landen.

Uit het onderzoek blijkt dat 73 procent van de consumenten het concept van artificiële intelligentie kent of al met de technologie kennis heeft gemaakt. Onder meer wordt gewag gemaakt van chatbots voor klantendiensten, gezichtsherkenning voor identificatie-doeleinden of interacties met spraakassistenten.

Controle

De onderzoekers stelden verder vast dat 69 procent van de ondervraagden positief reageert op een interactie met kunstmatige intelligentie. Toch geeft 55 procent van de consumenten er de voorkeur aan  artificiële intelligentie met menselijke interacties te combineren.

Er kunnen volgens de onderzoekers verscheidene redenen worden gevonden voor de positieve reacties tegenover de technologie. Vastgesteld werd dat 63 procent van de ondervraagden benadrukt dankzij artificiële intelligentie over de interacties een grotere controle te kunnen behouden. Een even grote groep verwijst ook naar de onafgebroken beschikbaarheid van de toepassingen.

Daarnaast zegt 45 procent dat de technologie het mogelijk maakt om probleemsituaties sneller op te lossen, terwijl 35 procent van de consumenten benadrukt door de tussenkomst van artificiële intelligentie zelf minder inspanningen te moeten doen.

Menselijk

Volgens 30 procent van de respondenten leidt de technologie tot een betere bescherming van de privacy en persoonlijke data. Een even grote groep maakt gewag van een grotere betrouwbaarheid. Volgens 20 procent maakt artificiële intelligentie een sterkere personalisering mogelijk.

De onderzoekers merken op dat de consumenten zich vooral goed voelen met de menselijke attributen van kunstmatige intelligentie. Daarbij zegt 64 procent liefst te hebben dat de technologie een menselijk karakter zou hebben. Daarnaast zou 62 procent graag hebben dat kunstmatige intelligentie een menselijke stem zou hebben.

“In het algemeen wil de consument in staat zijn om met de technologie een conversatie op te zetten,” zeggen de onderzoekers. Daarbij wordt opgemerkt dat 62 procent van de consumenten positief reageert op de menselijke stem en intellect van de artificiële intelligentie.

Ook gaf 57 procent aan ervan te houden dat de technologie in staat was om menselijke emoties te begrijpen, terwijl 54 procent zich aangetrokken voelt door de mogelijkheid van artificiële intelligentie om het gedrag en de persoonlijkheid van een mens te vertonen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.