Colruyt en OKay schakelen als eerste Belgische retailers over naar vleeskippen die voldoen aan hogere dierenwelzijnscriteria. “De kippen krijgen zo meer ruimte en daglicht.”
De supermarktketens willen tegen 2026 de criteria gebaseerd op het zogenoemde Better Chicken Commitment (BCC) uitrollen. Dat is een initiatief dat in 2017 werd gelanceerd door een dertigtal ngo’s die zich inzetten voor dierenwelzijn in Europa. De kippen krijgen zo 40 procent meer ruimte door een lager aantal kippen per vierkante meter en er zal daglicht zijn in de stallen.
Er wordt ook overgestapt naar een trager groeiend ras en de kippen zullen langer leven: van 42 dagen naar 49 tot 56 dagen. De kippen beschikken bovendien over twee meter zitstokken en twee piksubstraten (granen, strobalen) per 1.000 kippen. Zo wordt het natuurlijk gedrag van de kippen gestimuleerd, klinkt het.
“Door deze normen toe te passen voor de standaardkip, die het grootste volume vertegenwoordigt, willen Colruyt en OKay hun verantwoordelijkheid nemen en de Belgische markt in de richting van beter dierenwelzijn duwen”, verklaart Colruyt Group in een persbericht.
Kuikens geboren in de stal
Daarbovenop zullen Colruyt en OKay nog een stap verder gaan dan de BCC-normen door de kuikens rechtstreeks in de stallen geboren te laten worden. Deze techniek heeft volgens de groep twee voordelen: “Kuikens moeten niet meer levend vervoerd en behandeld worden, wat zorgt voor minder stress; en kuikens hebben meteen toegang tot water en voedsel, wat de darmgezondheid bevordert. Dit proces verbetert de algemene gezondheid van de kuikens aanzienlijk en zal uiteindelijk leiden tot een geringer gebruik van antibiotica.”
Geleidelijke uitrol
Omdat sommige elementen niet eenvoudig uit te voeren zijn voor leveranciers en investeringen vereisen, zal de uitrol geleidelijk gebeuren, legt Guy Elewaut, directeur marketing Colruyt Laagste Prijzen, uit. “In plaats van ons af te sluiten van een sector die belangrijk is voor de Belgische economie – meer dan 230 Belgische kwekerijen voor Colruyt – nemen wij onze verantwoordelijkheid door ervoor te kiezen om onze partners te begeleiden in hun duurzaamheidsproces.”
Voor klanten verandert er niets en Colruyt zal de laagste de laagste prijzen blijven garanderen voor kip, benadrukt Elewaut. “We blijven trouw aan onze merkbelofte, ook wanneer we onze standaarden verhogen.”
“We maken het onze klanten zo makkelijker om een duurzame keuze te maken op vlak van dierenwelzijn”, vervolgt hij. “Daarnaast hopen we een positieve impact te hebben op de hele sector. Door deze criteria toe te passen op onze standaardkip, die meer dan 73 procent van ons totale volume kip vertegenwoordigt, hopen we een verschil te maken en de sector te inspireren.”