Licht verlies aan marktaandeel voor Colruyt in coronajaar

De groep Colruyt heeft de omzet tijdens zijn gebroken boekjaar 2020/21, dat eind maart afliep, met 3,7 procent zien stijgen tot 9,9 miljard euro. Dat heeft de Halse retailer dinsdag nabeurs bekendgemaakt. De brandstofactiviteiten van dochtermerk DATS 24 kenden een omzetdaling. Exclusief brandstoffen steeg de omzet met 6,4 procent.

De foodomzet van de groep in België groeide in boekjaar 2020/21 trager dan de totale markt. Colruyt wijt dat aan het feit dat de groep verhoudingsgewijs minder buurtwinkels heeft dan het marktgemiddelde. ‘Buurtwinkelconcepten groeiden tijdens de Covid-19 gezondheidscrisis meer dan andere winkelformules’, zegt Colruyt. Hierdoor daalde het marktaandeel van Colruyt Group in België (Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar) tot 31,3 procent in boekjaar 2020/21, van 32,1 procent in 2019/20.

De brutowinst van de groep steeg in het afgelopen boekjaar met 8,9 procent tot 2,792 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebit) steeg met 2,4 procent tot 523 miljoen euro. De winst van het boekjaar bedroeg 416 miljoen euro (4,2 procent van de omzet), inclusief de meerwaarde gerealiseerd op de inbreng van de hernieuwbare windenergieactiviteiten van Eoly Energy. Zonder die meerwaarde kwam het nettoresultaat uit op 385 miljoen euro of 3,9 procent van de omzet in 2020/21.

De raad van bestuur stelt een brutodividend voor van 1,47 euro per aandeel. Vorig boekjaar bedroeg dit 1,35 euro per aandeel.

Lees ook:

Meer