Meer en meer werknemers kopen extra vakantiedagen via het cafetariaplan

De verloning van heel wat werknemers bestaat uit meer dan een salaris. Veel werkgevers geven hun medewerkers extralegale voordelen. Zo kunnen ze de belastingdruk verlagen, waardoor de werknemers netto meer in handen krijgen. Uit de mobiliteitsbarometer van de hr-dienstengroep Acerta blijkt dat almaar werknemers kiezen voor extra vakantiedagen.


Key takeaways

  • Een op de vijf werknemers die in 2024 via een cafetariaplan extralegale voordelen kozen kocht extra vakantiedagen.
  • Ook de bedrijfswagen blijft populair. 23,5 procent van de bedienden heeft zo’n voertuig.
  • Uit de loongegevens van meer dan 340.000 werknemers blijkt overigens dat 10,1 procent van de bedrijfswagens volledig elektrisch rijdt.

In het nieuws: Werkgevers kunnen met behulp van een cafetariaplan hun werknemers tal van extralegale voordelen aanbieden. De medewerkers krijgen zo de kans om een deel van het brutoloon, zoals een bonus, een eindejaarspremie of een percentage van het loon, om te zetten in voordelen.

  • Het grote voordeel van zo’n cafetariaplan is dat de werknemers netto meer overhouden. Ze kunnen namelijk beschikken over de RSZ-bijdragen van de werkgever op dat loon. De werknemers kunnen dus meer geld spenderen zonder dat het de werkgever meer kost.
  • Uit het onderzoek van Acerta, waarover De Tijd bericht, blijkt dat almaar meer werknemers dat budget gebruiken om extra vakantiedagen te kopen. De hr-dienstverlener analyseerde cafetariaplannen bij 10.000 werknemers.
    • Ellen Roelants, verloningsexperte bij Acerta, laat tegenover de nieuwssite weten dat een op de vijf werknemers die in 2024 via een cafetariaplan extralegale voordelen kozen extra vakantiedagen kocht. “Dat is 80 procent meer dan vorig jaar. De jongste en de oudste werknemers kiezen iets vaker voor extra vakantie dan de groep tussen 35 en 55 jaar”, klinkt het.
    • De werkgever kan wel zelf beslissen hoeveel extra vakantiedagen een werknemer kan kopen.

Bedrijfswagen blijft een populair extralegaal voordeel

Ook dit: Voorts blijkt uit de mobiliteitsbarometer dat de bedrijfswagen het goed blijft doen.

  • 23,5 procent van de bedienden heeft een bedrijfswagen. Dat is een lichte toename in vergelijking met de voorgaande jaren. Vorig jaar had 23 procent een bedrijfswagen. Twee jaar geleden was dat nog 22,3 procent.
    • Uit de loongegevens van meer dan 340.000 werknemers blijkt overigens dat 10,1 procent van de bedrijfswagens volledig elektrisch rijdt.
    • Dat is meer dan een verdrievoudiging in vergelijking met vorig jaar. 17,1 procent is een hybrideauto. Vorig jaar was dat 9,9 procent.
    • Vergeet niet: Het belastbaar voordeel voor een niet-elektrische bedrijfswagen die je privé mag gebruiken stijgt dit jaar. Dat is een gevolg van de toenemende populariteit van een elektrisch voertuig.
  • Het wettelijk mobiliteitsbudget, dat ingevoerd werd in 2019 als alternatief voor de bedrijfswagen, wordt maar door ongeveer 10 procent van de Belgische bedrijven gebruikt
  • Werknemers kunnen via het cafetariaplan ook een wagen leasen, maar dat is geen populaire optie.
    • In de ondernemingen waar die optie bestaat, maakte in 2024 slechts 2,5 procent van de werknemers er gebruik van. Dat is minder dan de 3,5 procent van het jaar ervoor.
    • Volgens Roelants laten veel werknemers zich afschrikken door het prijskaartje van een groene wagen. “Bovendien heb je bij een elektrische wagen ook een laadpaal nodig. Daarin wordt vaak niet voorzien als je de wagen via een cafetariaplan aanschaft”, voegt ze eraan toe.

De feestdagen zijn hier! En daarom willen we onze trouwe lezers verwennen. We maken de (nieuwe) betalende bijdrages op onze site tijdelijk gratis. Op die manier kan je meteen ook kennismaken met ons premium-aanbod. Wil je na de eindejaarsperiode blijven genieten van ons premium-aanbod? Sluit dan nu een abonnement af en geniet van een tijdelijke korting.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.