“Ja, ik hou van de auto”, “een progressieve ecologie”: Macron zet zijn pad uit om klimaatdoelstellingen van Frankrijk te halen

De Franse president Emmanuel Macron sprak iets meer dan 30 minuten tijdens het televisiejournaal van TF1 en France 2 om een weekend af te sluiten dat eigenlijk lmeer in het teken stond van het bezoek van de paus en Charles III. Macron lanceerde een “pragmatische” en “niet-straffende” visie op ecologie.

Waarom is dit belangrijk?

 De Franse president kiest voor een "progressieve ecologie", die in principe tegenover de ecologie van degrowth staat. Deze benadering werd ook gedeeld door onze premier Alexander De Croo enkele dagen geleden tijdens de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Hij pleitte voor de invoering van een nieuw Europees "industrieel akkoord" binnen de EU. België kan dus al rekenen op een eerste bondgenoot.

In het nieuws: Macron maakt zijn mediarentree in de twee grootste nieuwsprogramma’s van het land.

Belangrijkste punt: De Franse president wil een “écologie à la française” en een “ecologie van vooruitgang” die “ontkenning noch genezing” is.

  • De doelstelling: de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 50 procent verminderen. “De helft van de weg is al afgelegd. De afgelopen vijf jaar hebben we de CO2-uitstoot twee keer zo snel verminderd als in de vijf jaar daarvoor,” benadrukte Macron. “Tegen 2030 moeten we de andere helft van de weg afleggen en nog twee keer sneller gaan.”
  • De belofte: “Na 33 miljard euro dit jaar, zullen we volgend jaar 40 miljard euro investeren in deze ecologische transitie. En we zullen alle sectoren aanpakken.”
    • Om te beginnen, “moeten we afscheid nemen van steenkool”, benadrukte de Franse president. In Frankrijk draaien nog steeds twee kolencentrales. “Het doel is om ze tegen 2027 om te vormen tot biomassacentrales“, kondigde de Franse president aan.
    • “Elk ander pad is verkeerd”, bekritiseerde Macron openlijk de keuze van Duitsland, dat kolencentrales heropent en “haar doelstellingen opgeeft”.

Macron en de auto

Zoom in: We moeten streven naar een Europese productie van elektrische auto’s, volgens Macron.

  • “We moeten inderdaad oude diesel- en benzinevoertuigen vervangen door hybride en elektrische voertuigen. Maar we moeten ze hier produceren, zowel de voertuigen als de batterijen.”
  • “Fransen houden van auto’s, we houden van auto’s, en ik ben er dol op. Maar auto’s hebben de afgelopen 20 jaar te maken gehad met industriële herstructurering, waarbij veel banen verloren zijn gegaan. Omdat deze elektrische auto’s een hogere toegevoegde waarde hebben, kunnen we ze hier produceren.”
  • Het doel is dat Frankrijk tegen het einde van de regeerperiode in 2027 1 miljoen elektrische auto’s op eigen bodem produceert, aldus Macron.
  • En voor de batterijen? “We openen op dit moment vier grote batterijfabrieken om een elektrische vallei te creëren die zich uitstrekt van Douai tot Duinkerke. In deze regio zullen tienduizenden banen worden gecreëerd.”

Wat op stapel staat: Macron kondigde ook een bijsturing van de steunmaatregelen voor particuliere autobezitters aan. Hij reageert daarmee op de kritiek als zouden elektrische auto’s voor veel gezinnen in de praktijk onbetaalbaar zijn.

  • “Naast het bonus-malussysteem zullen we een leasesysteem invoeren voor ongeveer 100 euro per maand om elektrische voertuigen te kopen die in Europa zijn geproduceerd”, kondigde de president aan.
  • In de tussentijd, als reactie op de stijgende brandstofprijzen, kondigde Macron al aan dat hij de verlieslatende verkoop zal stopzetten, omdat het niet heeft gewerkt. In plaats daarvan wil de Franse president een systeem invoeren voor de verkoop van brandstof tegen de kostprijs, om de winstmarges van raffinaderijen te verlagen. “TotalEnergies heeft al beloofd om niet meer dan 1,99 euro per liter te vragen. De ‘het kost wat het kost’-benadering is voorbij. Maar we zullen een mechanisme invoeren dat de meest bescheiden werknemers die hun auto moeten gebruiken, beschermt, met een vergoeding van ongeveer 100 euro per maand”, besloot de president.

(nd/evb)

Meer